JOSÉ SARAMAGO - ÖLÜM BİR VARMIŞ BİR YOKMUŞ

Bu okuduğum ilk Saramago romanı ve çok beğendim... Öncelikle dili çok güzel, mizahi bir anlatımı var... ince ince bir alaydan herkes, her olgu payını alıyor... konu ölüm olunca da bu daha enteresan bir hal alıyor... yazılış olarak dikkati çeken bir diğer yön ise konuşma bölümlerinin belirtilmemiş olmasıydı... kitabı şöyle bir karıştırdığınızda bu romanda hiç konuşma yok galiba diye düşünüyorsunuz ne bir paragraf ne de tırnak içine alınmış cümleler var... tüm konuşmalar metin içinde yer alıyor ve zor bir stil olmasına rağmen ben çok rahat okudum hatta çok değişik geldi...

Konu bir yılbaşı günü artık kimsenin ölmemesi ile başlıyor, ilk başta bir mucize gibi görülse de olayın vahameti sonra ortaya çıkıyor... hızla artan yaşlı, ağır hasta, koma halindeki insanları nereye sığdırabileceklerini şaşırıyorlar... devlet, kilise, hayat sigorta şirketleri, ülkenin emeklilik sistemi, hastahaneler, yaşlı bakımevleri, cenaze hizmetlerinde çalışanlar olmak üzere herkesten itirazlar yükselmeye başlıyor ve işin içine bir de mafya girince olay daha da inanılmaz oluyor... yazar da tüm bu kurumlarla ve dolayısıyla insan  doğasıyla epeyce dalga geçiyor... bu durum 7 ay sonra sona eriyor ve ‘’ölüm’’ önemli bir değişiklikle yeniden sahne alıyor... ve bu kez de romanın sonuna kadar ölümün hikayesini (portekizcede ''ölüm'' ve ''kadın'' dişil edat aldığı için ölümü kadın olarak kurgulamış yazar) okuyoruz...

Netameli bir konuyu bu kadar güzel, akıcı ve espirili bir tarzda yazmak kolay olmasa gerek, yazarın başarısı da burada kendini gösteriyor... okuyun derim...

Yazar:  José Saramago
Çevirmen: Mehmet Necati Kutlu
Sayfa Sayısı : 208
Basım Yılı : 2013 (3. Baskı)
Yayınevi : Kırmızı Kedi

Adı bilinmeyen bir ülkede, dünya kuruldu kurulalı görülmemiş bir olay gerçekleşir: Ölüm, o güne kadar yerine getirdiği görevinden vazgeçer ve hiç kimse ölmez. Bir anda ülkeye dalga dalga yayılan sevinç çok geçmeden yerini hayalkırıklığı ve kaosa bırakır.

İnsanların ölmemesi zamanın durduğu anlamına gelmemektedir, ezeli bir yaşlılıktır artık onları bekleyen. Hükümetten kiliseye, sağlık kurumlarından ailelere, şirketlerden mafyaya kadar herkes ölümün ortadan kalkmasının getirdiği sonuçlarla mücadele etmek zorundadır. Ancak ölüm, beklenmedik bir kimlikle ve umulmadık duygularla insanların arasına geri döner.

Ölüm ve ölümsüzlük karşısında insanın şaşkınlığını, çelişkili tepkilerini ve ahlaki çöküşünü, edebi, toplumsal ve felsefi anlamda derinlikli bir biçimde işleyen José Saramago, geçici olanla ebedi olanı birbirinden ayıran kısa mesafenin meseli sayılacak Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş'u, başladığı gibi bitiriyor: "Ertesi gün hiç kimse ölmedi."

Yorumlar

  1. konusu çok ilgimi çekmişti ama paragraf, tırnak olmaması nedeniyle çok tereddüt etmiştim alıp almamakta ama daha fazla ertelemeyeyim artık o zaman:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bana zor gelmedi, hatta bazı bölümlerde çok da hoşuma gitti. bence deneyin:)

      Sil
  2. Körlük romanını da öneririm. Çok iyi bir romandır. İyi okumalar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Başka bir kitabını daha okuyayım diye düşünüyordum iyi oldu not aldım teşekkürler....

      Sil
    2. Son kitabı olan Filin Yolculuğu kitabını da sevmiştim. Bu arada bende Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş'u okumamıştım. Bende onu okuma listeme aldım, teşekkürler...

      Sil
  3. Bu romanı okuyalı 2 yıl oluyor ama bir türlü yeterince anlatabileceğimi düşünmediğimden Kitap Notları'nda yazamıyorum ama okunası bir kitap olduğu konusunda hemfikirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence aynen buraya yazdığınız gibi yazın... zaten bu kitapta fazla detay vermek işin tadını kaçırabilir (bir blogda ölümün dönüşünde yaptığı yöntemi açıkça yazmışlar, önceden onu okumuş olsam kitabı okumazdım mesela)... bir tek bu kitabın sonu çok açıklanmaya muhtaçtı onu da yazar okuyucuya bırakmış.. kendi adıma 3-4 tane teori oluşturdum çok daha fazlası da bulunabilir...özetle kitabın size hissettirdiklerini yazın :)

      Sil
  4. Körlük kitabında da aynı ironi ve mizah var. İnsanların her şeye nasıl kör gözle baktığını kesin bir şekilde anlatmış Saramago. Ben de tavsiye ederim. Bu kitapta kütüphanemde okunmayı bekliyor, en kısa zamanda okuyacağım. :)

    YanıtlaSil
  5. okunacak bu yazar aklımda , biliyorum :D

    YanıtlaSil
  6. saramago şu dünyada en iyilerden biri ya inan işte bir zirve bu yazar :)

    YanıtlaSil
  7. SARAMAGO YOLCULUĞUM KABİL KİTABIYLA BAŞLAMIŞTI...FARKLI BAKIŞ AÇILARI YAKALAYAN OLAĞÜSTÜ ZEKİ Bİ YAZAR..İSA YA GÖRE İNCİL KİTABINIDA ZEVKLE OKUMUŞTUM..HELE O KİTAPTA İSA TANRI VE ŞEYTANIN KAYIKTA 40 GÜN BOYUNCA YAPTIKLARI YOLCULUK SIRASINDA Kİ DİALOGLARINA BAYILDIM

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İsa'ya göre İncil'i hiç duymamıştım ama konu ilginç gözüküyor:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH