GUSTAV MEYRINK - Golem

Bu sefer tanıtacağım eser çok değişik ve dünya çapında ünlü bir kitap, gerçi ben aldığımda bunu bilmiyordum... YKY’nin Galatasaray’daki kitabevine uzun zamandır aradığım bir kitabı almak için gitmiştim, o sırada gözüme bu roman takıldı ‘’Golem’’... kitabın adı çok çarpıcıydı, ‘’Meyrink’’ için ise 1868-1932 yılları arasında yaşamış, yeteneğinin gizemciliğe ve fantastiğe yatkın eğilimlerine geçen yüzyıl sonu Prag entelektüel çevrelerinde kaynak bulan Avusturyalı yazar deniliyordu... bingo!! 19. yüzyılda doğmuş yazarları çok severim hemen aldım... roman yazarın başyapıtı, 1915 yılında yazılmış ve fantastik edebiyatın öncüsü sayılıyor...

Bu romanı okuduğuma memnunum, açıkçası bu önemde bir kitabı kaçırmak istemezdim ama roman çok karmaşık, kasvetli, sürekli rüyalarla, halüsinasyonlarla, fantastik masallarla anlatılıyor, özetle tam bir kara kitap... ben bu tür edebiyattan pek hoşlanmıyorum yine de sıkılmadan okudum o da yazarın başarısı sanırım...

Öyküden biraz bahsedecek olursam; Prag Yahudi mahallesinde yaşayan kıymetli taş oymacısı Pernath geçmişini anımsamamaktadır, çoğu kişi onun deli olduğunu tedavi sırasında hafızasını kaybettiğini söylemekte olup, sürekli acayip rüyalar görmekte, bazen kendini kaybetmekte, zaman zaman bir ‘’Golem’’ olduğunu düşünmektedir... yanında nereden geldiğini bilmediği, hiç tanıdık olmayan ama içinde kendi isminin yazdığı bir şapka bulunmakta ve tüm mahallede cinayetler, intiharlar her türlü gizemli olay peşi sıra meydana gelmektedir... Pernath ise hem kendisini hemde çevresindeki iyi-kötü tüm insanları anlamlandırmaya çalışmaktadır... aslında yazar tüm hikaye içerisinde varoluşun gizemlerini çözümlemeye çalışıyor ‘’.....daha önce, hesaplanmış yüz hatlarıyla, heybetli göğüslerde asılı nişanlarla lekelenmiş olan insanlığın "yüksek" idealleri beni tepeden süzerken, şimdi alçakgönüllükle maskeyi indiriyor ve özür diliyorlardı; kendileri dilenciymişler, daha  büyük sahtekarlıklara arka çıkıyorlarmış.  Acaba hala düş mü görüyordum?’’

Başta da söylediğim gibi çok değişik bir kitap, farklı bir anlatımı var, mistik hikayelerle bezeli, bu tür konulardan hoşlanıyorsanız deneyebilirsiniz...

Yazar:  Gustav Meyrink
Çevirmen: Sezer Duru
Sayfa Sayısı : 234
Basım Yılı : 2008 (2. Baskı) 1992 (İlk Baskı)
Yayınevi : YKY

"Golem'le ilgili öyküler güç kavranır... Her zaman yinelenen şudur: Moğol tipli, tamamen yabancı, sakalsız, sarı yüzlü bir adam, eski moda, hırpani giysilere bürünmüş olarak, düzenli ve garip bir biçimde sekerek, sanki her an yuvarlanacakmış gibi yürüyerek Yahudi mahallesinden geçer ve birden görünmez olur.

"Meyrink aslında bir Yahudi efsanesi olan "Golem"den, fantastik yazının bir başyapıtını yaratmıştır. Alman gizemciliği ve dışavurumculuğunun özelliklerini taşıyan, felsefe ve şiir yüklü "Golem", aynı zamanda bir entrika ve cinayet romanı ya da varoluşu irdeleyen bir metin olarak da okunabilir. Karabasan ortamlarında geçen romandaki düşsel atmosferi yaratan, gerçekçi betimlemelerdir.

"Zaman zaman derin sulara dalıp gümüş balıklar tuttuğumuzu düşlemiyor muyuz? Oysa yalnızca soğuk bir hava akımı yalamış oluyor ellerimizi..."

Yorumlar

  1. kara ktap tanımlaması dikkatimden kaçmadı, severim ben , aldım notumu , teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En azından çok ilginç bir kitap o kesin :)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH