KETIL BJORSTAD - DÜŞÜŞ

Geçen yıl tesadüf eseri Ketil Bjornstad''ın Müzik Uğruna isimli kitabını okudum ve çok sevdim, başka kitabı da var mıdır acaba diye araştırınca Düşüş'e rastladım ve buradayız...

''Kendine dıştan bakabiliyordu. Bölünmüş bir kişilikti onunki; aslında çok namuslu ama neredeyse yakınılacak kadar duygusal, yeterli özgüveni olmayan, yönetilmeye ses çıkarmayan ve bir vakitler mahkeme kararlarını doğru verebilmek için karısına danışan biriydi. Syf:217'' kendini bu şekilde tarif eden sulh yargıcı Earling Fall karısı tarafından terk edilince ne yapacağını şaşırır ve depresyona girer, o kadar ki kızkardeşinin tavsiyesiyle annesinin yanına gider. Fakat bu da çözüm olmaz karısını bir türlü aklından çıkaramamakta ve saplantılı olarak onu düşünmektedir. Tam bu sırada okul arkadaşlarından baskın karakterli Gudmund Kvaernland Everest'e tırmanmak için kurduğu ekipte yer almasını ister, başkaları tarafından yönlendirilmeye devam ederek Nepal'e gider, sonrasında Kvaernland'ın baskısı ile onun şirketlerinde yatırım danışmanı olarak çalışmaya başlar (yargıçlık yaparken hobi olarak yatırım/borsa ile ilgilenmiş bu konuda doğal bir yeteneğe sahiptir). Çok zengin olan Kvaernland'ın çok daha fazla kazanmasını sağlar ama para onun için bir önem arz etmemekte o hala kendi yaşamını sorgulamaktadır. Tam bu sırada iş için gittiği Tayvan'da başarılı yazar Sophie Lee ile tanışır ve bundan sonra da onunla olan ilişkisini sorgulamaya başlar... Kapitalizm-Komünizm karşılaştırması, Norveç'in zenginliği de tartışılan konular arasında... 

Kuzey ülkelerinin o zenginliğe karşın mutsuzluğu çok ilginç, bu roman tam da bunu gösteriyordu... Müzik Uğruna'yı daha çok sevdiysem de bu da iyiydi okuyun derim... 

Yazar: Ketil Bjornstad
Çevirmen: İris Kantemir
Sayfa Sayısı: 232
Basım Yılı: 2006
Yayınevi: Metis

Eleştirmenler tarafından "tipik bir Rönesans adamı" olarak nitelenen, Norveç'in en önemli caz müzisyenlerinden şair, piyanist, romancı ve besteci Ketil Bjørnstad, gençlerin sorunlarla dolu yaşamını ele aldığı Müzik Uğruna'dan sonra şimdi de yaşadığı toplumdaki yetişkinlerin çürümüş dünyasını acımasızca eleştiriyor. 

Sulh yargıcı Erling Fall, bir gün kendisini elinde boşanma ilamı, terk edilmiş, hayatındaki her şeyden kuşkuya düşmüş, şaşkın bir halde bulur. Üstelik hâkimi olduğunu sandığı adaletle de başı belaya girmiştir. Erling Fall bir sorgulama sürecine girmek yerine içine düştüğü sorunlardan kurtulmasını sağlayacak telafi imkânlarına sarılır; zengin, hedonist, kibirli Norveç toplumunda ona sunulan bol bol seçenek var gibidir... Ama ne pahasına? 

Yorumlar

  1. Yazar tam bir sanatçıymış, şair, piyanist, besteci ve romancı. Zaten gerçek sanatçılar hiçbir zaman sanatın tek bir dalıyla yetinmiyorlar, böyle birinin kitabını mutlaka okumak isterim, Norveç de çok merak ettiğim bir ülke. Çok teşekkürler Gül'cüğüm hayli ilginç bir hikayeye benziyor. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Müzisyen olarak zaten mükemmel de romancılığı da hiç geri kalmıyor. Eğer okursanız Müzik Uğruna kitabından başlayın, o daha güzel. Norveç'i ben de çok merak ediyorum. Teşekkür ederim, Sevgiler Müjde Hanım:)

      Sil
  2. bu yazarı senden görmüştüm o müzüklüsü var listemde ivit e bu da olabilir. iyidir nordikleer :) son iki yazımı ama oku mutlakaaa zamanın oluncasııı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de Nordikler çok iyi:) blogunuza baktım bile:) sevgiler.

      Sil
  3. Müzik Uğruna Kitabı çoook iyiydi, bu kitapta listeye alındı artık ne zaman sırası gelir alınır bilemiyorum. Liste kabarık, evde okunmayı bekleyenler de cabası.
    İyi geceler, iyi pazarlar. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısınız listelere yetişmek hepimizin derdi:) İyi okumalar, keyifli pazarlar:)

      Sil
  4. "kendine dışarıdan bakabilme" tanımlamasına bayıldım. Umarım doğru bir zamanda karşılaşırım bu kitapla...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Abdullah Bey, evet insanın hem kendini tanıyabilmesi hem de özeleştri yapabilmesi zor zanaat. Ama bu konuda Earling Fall çok başarılıydı. Umarım uygun zamanda denk gelirsiniz, keyifli okumalar:)

      Sil
  5. o dizide, oskar, babasını öldürüp önce denize sonra havuza atmıştı. babası da komşunun kocası gunnarı öldürüp denize atmıştı aynı yere. dalgıçlar gunnarın cesedini buldular. oskarı babasını havuzdan denize götürürken komşunun oğlu frederik görmüş. son bölüimde oskardan 30 000 kron istedi ve oskarın kızıyla kaçtılar. böyleydi galiba işte :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şantajı yapanın komşunun oğlu olduğunu biliyorum sadece Oskar'ın cinayetini görmesini sanki babasını ilk öldürdüğü zamanki haliyle gösterdiler (yani oskar'ın çocukluğunda) o sırada komşunun oğlu bebek olmalı o bana tuhaf gelmişti belki de sizin dediğiniz gibi taşırken görmüştür o zaman mantık hatası olmaz:)

      Sil
    2. babasını evde öldürmüştü annesi de görmüştü, merdivenden indirdi filan, havuza o zaman gömmüş, frederik evet herhalde havuzdan çıkarıp taşırken gördü, bir de amcaları görmüştü konrad.

      Sil
    3. Mantıken sizin dediğiniz gibi olmalı:) Ben izlerken orayı karıştırmışım herhalde:)

      Sil
  6. haftasonu sizin dizinin ardından bi tane de izlanda dizisi izledim. tek sezonluk. o da çok iyiydi. trapped adı. kuzey filmi veya dizisi isterseniz çok güzel olanları söleriim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamam çok iyi olur:) İzlanda dizisine de bakayım:) Teşekkürler

      Sil
    2. izlanda dizisi çok iyi, karda mahsur kalan bir kasabada cinayetler :) bron/broen, forbrydelsen, borgen bunları demiştim galiba, çok iyiler. filmlerden de, kutup çizgisi aşıkları, buzdan hayaller, metalhead, bunlarla başlayabilirsiniz ki. sölerim yine istediğiniz zamaan :)

      Sil
    3. trapped anladım, polisiye çok seçiyosunuz. borgen politika ona bi bakın o zaman, skam gençlik dizisi o da çok iyi, thelma var gizemli, tekrar (reprise) ise edebiyatla ilgili. "fusi" de sosyal :) bakarsınız sonra sölerim yinee :)

      Sil
    4. Tamam ben bunlara teker teker bakayım, sonrasında konuşuruz:) teşekkürler:)

      Sil
  7. ilginç bir kitaba benziyor, Müzik Uğruna'ya bakmadım henüz ama hatırlıyorum konusunu, değişikti, kapak da çok hoşmuş bu arada, keyifli okumalar Gül Hanım, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kapağı ben de çok sevdim Eren Hanım, size de keyifli okumalar, sevgiler:)

      Sil
  8. Müzik uğruna listemde ama hadi bunu da ekleyeyim :D ne güzel ve farklı kitaplar okuyorsunuz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Eylem Hanım, keyifli okumalar, sevgiler:)

      Sil
  9. Norveçli yazarlara bakmıştım geçenlerde ben de, listeme alayım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kağıt Salıncak, yazar çok iyi hakikaten bir kere deneyin. Teşekkürler, sevgiler:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

TOSHIKAZU KAWAGUCHI - Kahve soğumadan önce