SUAT DERVİŞ - ÇILGIN GİBİ

Suat Derviş 1903'de İstanbul’da doğdu. Tıp profesörlerinden İsmail Derviş Bey’in kızı olan Suat Derviş, çocukluk yıllarında özel eğitim aldı. Daha sonra Kadıköy Numune Rüştiye'siyle Bilgi Yurdu’nda eğitim hayatına devam etti. Konservatuvar eğitimi için ablasıyla birlikte Almanya’ya giderek piyano dersleri almaya başladı ve edebiyat fakültesine yazılarak felsefe derslerine yöneldi. Konservatuvar eğitimini bırakıp Almanya’daki çeşitli dergi ve gazetelerde yazmasıyla gazetecilik hayatı başladı. 1932’de Türkiye’ye döndükten sonra da Son Posta, Vatan, Cumhuriyet, Gece Postası, Yeni Ay, Tan gibi gazetelerde röportajları, hikâyeleri, romanları yayımlanarak yazı hayatına devam etti. Reşat Fuat Baraner ile birlikte Türkiye’de toplumsal gerçekçi akımın ilk yayın organlarından sayılan Yeni Edebiyat Dergisi’ni yayımladı. Bu dergide kısa öyküler, fıkra ve eleştiriler yazdı. 1944 tutuklamaları sırasında eşi Reşat Fuat Baraner’i sakladığı ve yasadışı Türkiye Komünist Partisi’ne katıldığı gerekçesiyle yargılanarak bir yıl hapse mahkûm oldu. Ardından Paris’e giderek 1953-1961 yılları arasında Fransa’da kaldı. 1961’de Türkiye’ye döndükten sonra romanlarının yazımı ve yayınıyla uğraştı. Birçok ilke de imzasını atan Suat Derviş, yazı hayatına adım attığı Alemdar gazetesindeki “Hezeyan” şiiri başta olmak üzere, gerek farklı mahlaslarla gerek kendi ismiyle yazılmış birçok eseri geride bırakarak 1972’de Kasımpaşa Askeri Deniz Hastanesi’nde hayata gözlerini yumdu.

Yukarıda özgeçmişini gördüğünüz, siyasi görüşü nedeniyle bir dönem unutturulmaya çalışılan, önemli kadın yazarlarımızdan Suat Derviş'den uzun zamandır okumak istiyordum... kitap fuarında tüm eserlerine bakıp, bilinen kitaplarından olmamasına rağmen Çılgın Gibi'yi seçtim... ilk 5-10 sayfayı çok zor okudum hiç bana hitap etmedi ve acaba bırakıp başka bir zaman yeniden okusam mı diye düşünürken roman açıldı ve sonrasında elimden bırakamadan okuyup bitirdim... vee çok sevdim mükemmeldi...

Konu Madam Bovary hikayesi gibi ama bir yandan da sanki bildiğiniz bir konuyu değil de farklı bir şey okuyormuşcasına keyif alıyorsunuz... çünkü ana karakter Celile çok değişik kurgulanmış, romana çok farklı bir hava katıyor... aynı zamanda savaş sırasında bundan nemalanıp zengin olmaya çabalayanlar, başkasının nüfuzundan faydalanıp yükselmeye çalışanlar gibi her dönemde görülen insanlar, kadınların konumu ve onlara bakış açısı da  kitabın diğer konuları... ben çok beğendim, diğer eserlerinden devam edeceğim size de okuyun derim...

Not: Epeyce yazım hatası vardı hatta bir iki yerde sanki yabancı yazarmış da çeviri düzgün yapılmamış gibi görünen bozuk cümlelere pek anlam veremedim. Eski Türkçe kullanımı nedeniyle konulan dipnotlar yetersizdi. Yayınevi sonraki baskılar için gözden geçirse iyi olur...

Yazar: Suat Derviş
Sayfa Sayısı: 296
Basım Yılı: 2015
Yayınevi: İthaki

İthaki Yayınları, Suat Derviş'in tüm eserlerini okurlarla buluşturmaya devam ediyor. 

Bugünün okurlarını da etkileyecek bir aşk romanı olan Çılgın Gibi'de Suat Derviş'in bir başka unutulmaz kahramanı Celile sahne alıyor. Geçmişin farklı dünyasına değişmeyen duyguların eşlik ettiği Çılgın Gibi'nin, Türk romanının önemli örnekleri arasında kalıcı bir yer edineceğine inanıyoruz… 

Suat Derviş, bence önemli bir romancımız. Siyasî görüşleri dolayısıyla hem epey eziyet çekmiş, hem de unutturulmak istenmiş. İlk romanlarını çok genç yaşta kaleme almış. O zamanın büyük bir ustası, Ahmet Haşim, bu ilk eserleri özellikle salık vermiş; genç romancıyı bir 'üslûpçu' olarak esenlemiş. Edebiyat tarihimiz pek farkında değil.

Birkaç kez basıldığı halde, edebiyatseverlerin üzerinde yeterince durmadıkları Çılgın Gibi, Suat Derviş imzalı çok güzel bir romandır. Acı bir aşk romanı. Aşkı Marksist açıdan tahlil eden bir roman; bence, edebiyatımızda kardeşi yok.-Selim İleri-

Suat Derviş önce kahramanlarının yaşadığı iklimi ustalıkla tarif ediyor. Dönemin İstanbul'u, karaborsa ve savaş zenginlerinin hayatı, güç tutkusu, soyluluğun bir hayalet gibi hâlâ gücünü hissettirmesi vs… Sonra kahramanlarımızı tanıyoruz tüm hususiyetleriyle ve ardından başlayan yasak aşk hikâyesi. "Aşkın masumluğundan kopması, aldatmanın insanda yarattığı haz ve pişmanlık, mutluluğun her halükârda elde edilemeyişi", hepsini de ince ince işliyor.-Ercan Kesal-

Yorumlar

  1. Okumakla okumamak arasında kaldım. Neyse listeye alalım bakalım. Sağol canım.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında çok güzeldi okumanızı öneririm. Sevgiler:)

      Sil
  2. Yaşadığı hayattan oldukça fazla etkilenmiştim. Osman Balcıgil tarafından yaşamının konu edildiği "İpek Sabahlık" adlı roman sayesinde tanıdım Suat Derviş'i. Eserleri kadar (örneğin Fosforlu Cevriye) maalesef yeterince tanınmıyor kendisi. Zamanının aydın kadını. Verdiğiniz bilgileri keyifle okudum, teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten muhteşem bir kadın ve yazar, çok beğendim. Bahsettiğiniz İpek Sabahlık kitabını bilmiyordum bir ara ona da bakayım. Çok teşekkür ederim.














      Sil
  3. aksaraydan bir perihan çok iyi roman bunu bilmiyoom :) okuyabiliriim amaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu roman nedense pek bilinmiyor zaten. Sizin söylediğinize de bakayım:)

      Sil
  4. benim mimdeki "kurtlara söyle eve döndüm" yakınlarda eren de okuyup yazmıştııı. çok ilginç ve duyarlı bir sevgi romanı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet her ikinizin de tanıtımlarını okudum aslında :) tamam bakacağım en kısa zamanda sevgiler:)

      Sil
  5. :) yazazrı hiç okumadım ama Madam Bovary'i çok sevmiştim, okumak isterim bunu da, teşekkür ederiz Gül Hanım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim Eren Hanım, iyi okumalar, sevgiler:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

TOSHIKAZU KAWAGUCHI - Kahve soğumadan önce