HALİL İNALCIK - DEVLET-İ 'ALİYYE

Bu kitabı yayımlandığı yıl almıştım ama bir türlü okuyamadım... Hocaların hocası Halil İnalcık, bu sene 100 yaşına basınca artık daha fazla bekletmeyeyim dedim... bu üç ciltlik bir araştırma ve benim okuduğum ilk cildi...  alırken de sadece birinci cildi okuyacağım diye karar vermiştim çünkü Osmanlı İmparatorluğu’nun kuruluş yıllarını (13-14. Yüzyıllar) merak ediyordum ve ilk cilt yeterliydi... gerçi yalnızca kuruluşta kalmıyor, 1302-1606 yılları arasını anlatıyor... 

Kitap iki bölüme ayrılıyor; ilk bölümde 17. Yüzyıla kadar siyasal tarih, ikinci bölümde ise ‘’Devlet, Toplum, Ekonomi’’ başlığı altında nüfus, hukuk düzeni, devlet gelirleri, toplumsal yapı (kırsal kesim, şehirler, tarım, esnaf ve loncalar), ticaret ve sonunda da klasik devlet yapısının bozuluşunu anlatıyor...

Öncelikle keşke aldığım yıl okusaymışım bu kadar beklemek iyi olmadı çünkü önceki yıllarda bu tip detaylı araştırmaları daha kolay okuyabiliyordum şimdilerde konsantrasyonumu korumak zor oluyor... dolayısıyla ilk bölümü iyi okudum ama ikinci bölümde çok zorlandım, bir türlü bitiremedim ve çok uzun sürdü... ve açıkçası benden daha fazla tarihe ilgi duyan (hatta bu konuda çalışan) bir okuyucuyu hak ediyordu diye düşünüyorum...

Ayrıca yayınevinin de bir hatası var; dipnotları (tam 18 sayfa) kitabın sonuna koymuşlardı ki okumayı çok zorlaştırıyor oysa ki ders kitabı boyutunda bir baskı bu, rahatlıkla sayfa sonlarına konulabilirdi sonraki baskılarda düzeltseler iyi olur... 

Sonuç olarak çok ayrıntılı, değerli bir eser ama gerçekten bu konuya ilgi duyuyorsanız deneyin derim...


Yazar:  Halil İnalcık
Sayfa Sayısı : 377
Basım Yılı : 2009
Yayınevi : T. İş Bankası

Devlet-i 'Aliyye, Osmanlı tarihçiliğinin çağımızdaki en büyük isimlerinden Halil İnalcık'ın yarım yüzyılı aşan çalışmalarının bir ürünü. Eserin bu ilk cildi, Osmanlı Devleti'nin bir beylikten
Orta-Doğu ve Balkanlar'ı hükmü altına alan güçlü ve köklü bir imparatorluk haline gelişine odaklanıyor.

İnalcık Osmanlı Klasik Dönemi'ni sadece siyasi tarih olarak ele almıyor. Siyasi tarihin toplumsal-ekonomik alt-yapısını, yani nüfus hareketleri, göçler, kitlelerin temel ihtiyaçları, tarım ve ticaretin bu ihtiyaçları karşılama şekilleri ve şehirleşme konularında da analizler yapıyor. Tarihsel sorunları açıklamada geçmişten gelen geleneksel zihniyet ve kurumlar çerçevesinin tespitine girişiyor.

Yorumlar

  1. ben de alalı bayaa olmuştur bu kitabı:/ şimdi baktım 27. basımmış:/(ağustos 2009) offff çok utandım valla, beni müthiş bir vicdan azabıyla baş başa bıraktınız Gül Hanım!:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimki ilk baskı (Mayıs 2009), Ağustos'a kadar 27. Basım çok iyi, bunu bilmiyordum... diğer yandan ben de yaş günü dolayısıyla H. İnalcık'ı TV'de görünceye kadar okumaya yeltenmemiştim o yüzden siz de zamanı gelince okursunuz nasılsa dertlenmeyin :) sevgiler :)

      Sil
  2. Halil İnalcık senin de yazdığın gibi hocaların hocası bir tarihçi. Oğlum tarihi çok sevdiği için hemen hemen tüm eserlerini alır, okur. Bana bir kaç eserini tavsiye etmişti. onları okudum. O eserler "Osmanlı imparatorluğu Klasik Çağ" "Kuruluş Dönemi Osmanlı Sultanları" ve "Kuruluş". Bunları önermesinin nedeni bu üç eserin daha kolay okuyacağım içindi. Zira Halil hocanın dili akademik. Böyle olunca benim gibi çok tarih okumayan okurlara ağır gelebilir.İlber Ortaylı daha çok okuyorum. onun anlatımı roman gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim ilk okuduğum kitap bu, senin bahsettiklerini bilmiyordum ve sanırım onlar benim isteğime daha uygunmuş...ve dili konusunda çok haklısın tarihle uğraşanlara hitap ediyor... neyse kendi adıma bir tane denedim en azından :) teşekkürler, sevgiler :)

      Sil
    2. Hocadan okumak istersen benim yazdıklarımı not al canım. Onların anlatımı daha basit. Gerçekten hoca akademik yazıyor. Sevgiler canım.

      Sil
    3. Not ettim ama yakın zamanda okuyamam herhalde :)

      Sil
  3. yine üzülüyorum , okunması gereken ama okuyamadığım bir kitap fakat hatırlatma için teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok kitap var maalesef :( ben de listelerime baktıkça bunalıyorum bazen... teşekkürler, sevgiler :)

      Sil
  4. Halil İnancık Osmanlı tarihi okumaya başladığımda listemin ilk sıralarında bulunacak bir kişi. Tabi ne zaman Osmanlı tarihine erişirim orası bilinmez. Devlet felsefesi için aldığım bir kitabını okumuştum. Dili o dönemde bana da ağır gelmişti. Ama bunlar engel olmaması gerekiyor. Yavaş okuyarak ama anlayarak okumak en güzeli. Yoksa Osmanlı tarihi ne üdüğü bilinmez insanların safsataları ile doluyor. Okumayan insanlarda onlara inanıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısınız her konuyu özellikle tarihi işin uzmanından okumak gerek... teşekkürler :)

      Sil
  5. hımmm hiç okumadığım konu bu ama halil inalcık okudum yaa hangi kitabı olduğunu bilmiyom ama iyi bir yazar ivit :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

TOSHIKAZU KAWAGUCHI - Kahve soğumadan önce