AHMET HAŞİM - BİZE GÖRE ve Bir Seyahatin Notları

Bu kitabı arkadaşım yakın zamanda hediye etti, ben Türk Klasiklerini okuma konusunda çok kötü olduğum için bu hediyeye çok sevindim... kısa kısa denemelerden ve bir seyahatin notlarından oluşuyor, keyifli bir okuma oldu kitabı beğendim herkese öneririm...

Makalelerden en güzeli: Gazi

Yeni harflere dair ilk defa fikir teatisi için Dolmabahçe Sarayı'na davet edilenler içinde Gazi'yi bizzat görmeye gidenlerden biri de bendim.

Heyecanım çoktu.

Fotoğraf merceğine zerre kadar itimadım yoktur. (............) Gördüğüm fotoğraflara kıyasla biraz şişman, biraz yorgun, biraz hatları kalınlaşmış bir vücutla karşılaşacağımı zannederken, kapıdan bir ışık dalgası halinde giren yoğun bir kuvvet ve hayat görüntüsüyle birden gözlerim kamaştı: Gözbebekleri en garip ve esrarengiz madenlerden yapılmış bir çift gözün mavi, sarı, yeşil ışıklarla aydınlandığı asabi bir çehre... Yüzde, alında, ellerde bir sağlık ve bahar rengi... Düzgün taranmış, noksansız, sarı, genç saçlar... Bütün zemberekleri çelikten, ince, yumuşak, toplu, gerilmiş, terütaze bir vücut.

Altı yüz senelik bir devri bir anda ihtiyarlatan adamın çehresi, eski ilahlarınki gibi, iğrenç yaşın hiçbir izini taşımıyor. Alevden coşkun bir nehir halinde köhne tarihin bütün enkazını süpüren ve yeni bir âlemin meydana gelmesine yol açan fikirler kaynağı baş, bir yanardağ zirvesi gibi, taşıdığı ateşe kayıtsız, mavi sema altında sessiz ve gülümseyerek duruyor!

Kendi yarattığı şimşekli bulutlardan, fırtınalardan ve etrafına döktüğü feyizli sellerden yegâne etkilenmeyen meğer onun genç başı imiş!

O günün benim için en büyük nimeti o efsanevi başı yakından görmem olmuştur. (syf:3-4)

Yazar: Ahmet Haşim
Günümüz Türkçesi: Timur Aydın
Sayfa Sayısı: 144
Basım Yılı: 2019
Yayınevi: T. İş Bankası

Ahmet Haşim’in İkdam gazetesinde çıkan köşe yazılarından seçilen denemelerle Paris seyahati izlenimlerinden oluşan Bize Göre 1928 yılında yayımlandı. Yalın, açık, akıcı, kimi zaman alaycı bir dille yazılmış olan denemeler ve aynı üslup özelliklerini taşıyan seyahat izlenimleri yazarın etkili ifadesinin yanı sıra derin gözlem gücünü ve eleştirel bakış açısını da okura yansıtır. Bununla birlikte bazı yazılarında dikkati çeken şiirsellik Haşim’in imge yüklü şiirlerin duygulu, kırılgan şairi olduğunu da hatırlatır. Bize Göre her gün defalarca karşılaşılan sıradan ve küçük konuların usta bir yazarın kalemiyle nasıl bütünlüklü bir dünya tablosu oluşturabildiğinin çarpıcı bir örneğidir.

Ahmet Haşim (1887-1933) Bağdat’ta doğan Ahmet Haşim’in çocukluk yılları babasının görevi nedeniyle Arabistan’ın çeşitli vilayetlerinde geçer. Erken yaşta annesini kaybetmesinin neden olduğu ruhsal sarsıntı o dönemden başlayarak çekingen, içe kapanık ve hayalperest bir kişilik yapısına yol açar. 1895’te babasıyla birlikte İstanbul’a gelir, iyi konuşamadığı Türkçeyi ilk iki yıl Numune-i Terakki Mektebi’nde öğrendikten sonra, 1897’de Galatasaray Sultanisi’ne kaydolur. Giderek edebiyata yönelen Ahmet Haşim, edebiyat hocaları Tevfik Fikret ve Ahmet Hikmet Müftüoğlu’nun da desteğiyle 16 yaşında ilk şiirini yayımlar. 1907’de Galatasaray’dan mezun olur, Reji İdaresi’nde çalışırken Hukuk Mektebi’ne devam eder. 1909’da Fecr-i Ati topluluğunun Servet-i Fünun’da yayımlanan bildirisinde onun da imzası vardır. Uzun sürmeyen bu beraberliğin ardından siyasi ve edebi gruplaşmaların dışında kalmayı tercih eden şair, kendine özgü bir şiir anlayışı geliştirir. 1921’de yayımlanan Göl Saatleri ve 1926’da yayımlanan Piyale adlı şiir kitaplarıyla döneminin önde gelen şairleri arasında yer alır. Modern Türk şiirinin kurucularından biri olarak kendinden sonra gelenleri önemli ölçüde etkiler. Şiirlerindeki kapalılık ve güç anlaşılırlığa karşılık düzyazıları gayet yalın, açık, akıcı ve yer yer mizahidir. Ele aldığı pek çok konuda zamanı aşan evrensel düşünüşüyle Ahmet Haşim’in yazıları günümüzün okuru için de hâlâ ilgi çekicidir. Yazarın seçme eserlerine Türk Edebiyatı Klasikleri Dizimizde yer vermeyi sürdüreceğiz.

Yorumlar

  1. Ben de dileğinize katılıyorum, umarım daha çok okuruz:) Sevgiler.

    YanıtlaSil
  2. iş bankası klasikleri, bu da aklımda olsun, yakınlarda, muallim naci ve fatma aliye okudum bu seriden, ikisini de sevdim. ahmet haşim okumadım olabileer :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fatma Aliye'den iki kitap ben de okudum güzeldi. Ahmet Haşim şair olduğu için nesir olarak tek bu kitabı varmış sanırım. Umarım daha çok klasik eserlerimizden okuyabiliriz.

      Sil
  3. Orta okulda Seyahat kitabından parçalar okumuştuk, çok hoşuma gitmişti, okumak isterim kitabını, hele Ata'mızı anlatışını çok beğendim, paylaştığınız için teşekkür ederiz Gül Hanım, elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel anlatmış değil mi? muhteşem. Zaten bu makale kitabı sevmeme yetti de arttı bile. Ben teşekkür ederim Eren Hanım, sevgiler:)

      Sil
  4. Ben de Ahmet Haşim hiç okumadım.. Yalnız 2020 için bir karar verdim Türk Edebiyatından sadece Yaşar Kemal.okuyacagim 11 12 eserini okumuştum geçen yıllarda bu yıl da 5 veya 6 tane okumak istiyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşar Kemal'in külliyatını tamamlamak süper bir iş. Keyifli okumalar olsun Sevim Hanım, sevgiler.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH