JOSEPH CONRAD - KARANLIĞIN YÜREĞİ

Joseph Conrad çok sevdiğim bir yazar ve bu okuduğum üçüncü kitabı, uzun bir öykü ile Kongo'da bulunduğu zaman tuttuğu kendi günlüklerinden oluşuyor... ayrıca yayınevi kitaba Owen Knowles tarafından yazılan bir de önsöz eklemiş...

Açıkçası çok seveceğim bir kitap bekliyordum, buna karşılık çok karmaşık yazılmış bir hikaye buldum, evet yazarın tarzı bu şekilde ama bu, okuduğum diğer ikisinden de zor bir metindi... hem anlamakta hem de konudan kopmadan okumakta çok zorlandım... tek olumlu yan olarak; anlatmak istediği o Karanlığın Yüreğini, Emperyalizmin Sömürüsünü çok iyi hissettiğimi söyleyebilirim...

Klasiklere eklenen önsözlerden pek hoşlanmadığım için onu kitabı bitirdikten sonra okudum ama oda daha ayrı karmaşık ve çevirisi kötü bir metindi, dolayısıyla bana pek faydası olmadı... açıkçası internette dolaşırken çok daha iyi değerlendirmelere rastladım...

Benim okumam çok kopuk kopuk oldu (çeviriden de çok hoşlandığımı söyleyemeyeceğim), önceden okuduğum kitaplardaki tadı alamadım (denizcilik konulu kitaplarından ilk okumam bu arada) ama hem bir klasik hem de yazarın önemli kitaplarından, konu ilginizi çekiyorsa deneyebilirsiniz...

Yazar: Joseph Conrad
Çevirmen: Erhun Yücesoy
Özgün Adı: Heart of Darkness
Sayfa Sayısı: 184
Basım Yılı: 2019 (9. Basım) 2011(1. Basım)
Yayınevi: Can


Joseph Conrad’ın denizci olduğu yıllarda Kongo’ya yaptığı bir yolculuktan esinlendiği Karanlığın Yüreği, yazarın en önemli yapıtı olmasının yanı sıra sömürgecilik konusunu derinlemesine irdeleyen bir çalışmadır.

Roman, sömürgecilik olgusunu incelerken, roman kahramanı Marlow’un karşılaştığı üç farklı karanlığı; insan eli değmemiş Kongo’nun karanlığını, Avrupalıların yerlilere yaptığı zulmün karanlığını ve her insanın içinde gizli olan kötülük yapma arzusunun karanlığını ele alır. Conrad Kongo Nehri’nde bir teknenin kaptanı olarak çalıştığı sırada, kendisi de Avrupalı sömürgecilerin acımasızlığıyla karşı karşıya kaldı ve zulümden, binlerce filin öldürülmesine neden olan fildişi elde etme hırsından, sömürgeci yaşamının nafileliğinden nefret etti.

Karanlığın Yüreği, aslında insanoğlunun ruhundaki karanlığın derinlerine yapılan bir yolculuktur. Conrad bütün bu olumsuzlukları aktardıktan sonra, şu temel soruyu soruyor: “Tanrı insanı bunları yapsın diye mi en üstün canlı olarak yarattı?”

Modern edebiyat için muazzam bir dönemeci temsil eden Karanlığın Yüreği, "medeniyet"i bir arada tutan ipliğin aslında ne kadar ince olduğunu gözler önüne seriyor. Joseph Conrad'ın 19. yüzyılın son yılında yazdığı Karanlığın Yüreği, tarihin en kanlı asırlarından bir tanesine damgasını vuran savaşlar, gelişen teknolojinin açtığı uçurumlar, modernliğin allak bullak ettiği toplumlar gibi konulara bir uvertür niteliği taşıyor. Gizemli Kurtz'u bulmak için görevli oldukları ticaret şirketinin Belçika Kongosu'ndaki şubelerine yolculuk eden Marlow, karanlığın çöktüğü bu coğrafyada ummadığı dehşetlerle karşılaşır. Marlow, Kurtz'a doğru ilerlerken, medeniyete ve kendisine olan güveninin parçalandığını da fark eder. Conrad'ın başyapıtı kabul edilen ve William Golding, George Orwell gibi yazarları etkilemiş bu roman hem dönemin değer yargılarını, hem de emperyalizmin meydana getirdiği tahribatı resmediyor.

Yorumlar

  1. Ben bu kitabı 2015 yılında okumuştum. Zor bir kitaptı. Ancak, konusu itibarıyla dünya edebiyatının önemli eserleri arasından kendisine yer bulmuş bir eser. Bu nedenle, benim de Okuma Serüvenimde izler bırakan kitaplar arasında yerini aldı.
    Kitabın zorluğu acaba çeviriden mi diye benimde aklımda soru işareti kalmıştı. Keşke İletişim Yayınlarından okusaydım dediğim oldu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çeviri konusunu ben de çok düşündüm ama kesin emin de olamadım. Belki iletişimden veya orjinalinden okuyan biri buraya bir yorum bırakıp bizi aydınlatır. Bu kitabın hem diğer yazarlara esin kaynağı olduğu hem de Conrad'ın daha iyi bir yazar olmasına etki ettiği söyleniyor. En azından kaçırmamış olduk. Teşekkürler.

      Sil
  2. Lord Jim okuyacagimyeni yılda ben de

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin yorumunuzu bekleyeyim o zaman. Teşekkürler, Sevgiler

      Sil
  3. ah aklıma endişeli peri geldi bogger. bir zamanlar ne yazardı çok seviyordum ama yazmıyor artık. onun sayesinde conrad tanıyıp almıştım tüm kitaplarını okudum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Peki bu kitap hakkındaki düşünceniz nedir? Blogunuza baktım ama arama butonu olmadığı (ben mi göremedim acaba?) için yazdıysanız bile Conrad'ın kitaplarını bulamadım. Teşekkürler, sevgiler

      Sil
  4. valla bikaç conrad okudum, iyi yazar, ama türüm diyemem yani okumalarda, bunu da okudum ama hatırlamıyom yani, sahaftan eski baskısını alıp okuduydum :) yeni yıldaa, bu yıldan okuduklarından bir en iyiler veya en sevdiklerin listesi yapsan yaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben pek listeleri sevmiyorum, daha doğrusu okumayı seviyorum da yapmasını sevmiyorum ama bakalım yeni yılda belki önerinizi değerlendiririm. Teşekkürler

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH