YIYUN LI - Kazkafanın Kitabı

Önce yazardan başlayayım; Yayınevi yazarın özgeçmişi bölümünde A.B.D'de yaşadığı ile yazdığı kitaplar ve aldığı ödüller dışında bir bilgi vermemiş, normalde bu açıklama yeterli olurdu ama adı uzak doğuluydu, Amerika'da yaşıyorsa neden Fransa'da geçen bir roman yazmış diye merak ettim ve Wikipedia'da aşağıdaki özgeçmişe ulaştım...

Li ,1972 yılında  Çin'in Pekin kentinde doğdu ve büyüdü. Annesi bir öğretmen, babası nükleer fizikçiydi. Sevgili Dostum, Hayatımdan Sana, Hayatına Yazıyorum kitabında Li, annesinden gördüğü taciz de dahil olmak üzere erken yaşamından anları anlattı. Halk Kurtuluş Ordusu'nda zorunlu bir yıllık hizmetten sonra Li, 1996 yılında Pekin Üniversitesi'nden Lisans derecesi aldı. Aynı yıl ABD'ye taşındı. 2000 yılında Iowa Üniversitesi'nde immünoloji alanında Yüksek Lisans derecesi aldı. 2005 yılında Iowa Üniversitesi'ndeki Kurgusal Olmayan Yazma Programı ve Yazarlar Atölyesi'nden yaratıcı kurgu dışı ve kurgu alanında Güzel Sanatlar Yüksek Lisans derecesi aldı.

Li, 2012'de bir çöküntü yaşadı ve iki kez intihara teşebbüs etti. İyileşip hastaneden ayrıldıktan sonra kurgu yazmaya olan ilgisini kaybetti ve bir yıl boyunca birkaç biyografi, anı, günlük ve dergi okumaya odaklandı. Ona göre, diğer insanların hayatları hakkında okumak "bir teselli"ydi. Depresyonla ilgili deneyimleri, 2017 tarihli anı kitabı Dear Friend'e yol açtı. Kitap yayınlandıktan birkaç ay sonra, 16 yaşındaki oğlu Vincent intihar etti ve bunu 2019 tarihli Where Reasons End adlı romanında ele aldı. Eylül 2022'de Li, savaş sonrası Fransa'da iki 13 yaşındaki kızın uydurduğu edebi bir aldatmacanın hikayesi olan The Book of Goose'u yayınladı . New York Times, buna "hikayelerimizi yazmamızın ardındaki güdülerin karmaşasını aydınlatan varoluşsal bir masal" adını verdi. Nisan 2023'te roman, PEN/Faulkner Kurgu Ödülü'nü kazandı.

16 Şubat 2024'te Li'nin 19 yaşındaki oğlu James, Princeton kasabasında bir trenin çarpması sonucu ölümcül şekilde yaralandı. Middlesex County Adli Tıp Kurumu, ölümünün intihar olduğuna karar verdi.

Li, California Üniversitesi, Davis'te kurgu dersleri verdi ve Princeton Üniversitesi Lewis Sanat Merkezi'nde yaratıcı yazarlık profesörüdür.

Açıkçası bu özgeçmişle şok yaşadım denilebilir; Yiyun Li'nin hayatındaki her şey uçlarda yer alıyor çok iyi bir eğitim, çok iyi bir kariyer, bunun karşısında hem kendisinin iki kez intihara teşebbüs etmesi hem iki oğlunun intihar etmesi inanılır gibi değil... sıradan olsun salim olsun daha iyi:))

Kitaba gelirsem; özgeçmişe bakarak neden Fransa'da geçiyor sorusunun cevabını bulamadım, ''yazabiliyorum, yazdım'' demek istemiş olabilir... ilk 10-15 sayfada hiç adapte olamadım, bu yaratıcı yazarlık kitaplarından hoşlanmıyorum çok belli oluyor, insanlığa (başka her şeye dair) görüşler öğretmen edasıyla anlatılıyor da anlatılıyor... neyse ki konuya iyi yedirilmişti çok sırıtmıyordu okumamı kesintiye uğratmadı... ilk sayfalardan sonra kolaylıkla okudum ve bu yaratıcı yazarlık konusunu dışarda bırakırsam romanı beğendim ve öneririm...


Yazar: Yiyun Li

Çevirmen: Nuray Önoğlu

Özgün Adı: The Book Of Goose

Sayfa Sayısı: 312

Basım Yılı: 2024

Yayınevi: T. İş Bankası

 “Bir yarım portakalla bir başka yarım portakal birleşse bir tam portakal etmez. İşte benim hikâyemin başladığı yer burası. Kendini bıçağa layık görmeyen bir portakal ve kendini bıçağa dönüştürmeyi asla hayal etmemiş bir portakal. Kesmek ve kesilmek; o zamanlar ikisi de ilgilendirmezdi beni.”

Ekim 1952. Fabienne ve Agnès, İkinci Dünya Savaşı’nın ardından yorgun düşmüş Fransız taşrasında yaşayan iki arkadaştır. Ele avuca sığmaz, gözü kara Fabienne dağlarda çobanlık yapmakta, sevimli ve uysal görünen Agnès ise okula devam etmektedir. Ama ikilinin görünenin aksine kendilerine has oyunlarla ve pek de ciddiye almadıkları planlarla dolu bir dünyası vardır. Bir gün Fabienne, bu planlardan birini hayata geçirmeye karar verir: Birlikte bir kitap yazacak ve bu kitabı Agnès’in adıyla yayımlatacaklardır.

Kusursuz bir hikâye anlatıcısı olan Yiyun Li’ye 2023 yılında Amerika’nın en prestijli edebiyat ödüllerinden PEN/Faulkner’ı kazandıran bu eşsiz roman, masalsı ve gizemli bir atmosfer kurmanın yanı sıra bir dönemin panoramasını da gözler önüne seriyor. Kazkafanın Kitabı iki arkadaş, yaşayanlar ile ölüler ve gerçek ile kurmaca arasındaki bağlar üzerine düşündüren, uzun süre akıllardan çıkmayacak bir roman.

“En büyük romancılarımızdan biri.” Salman Rushdie

“Yiyun Li kendine has bir dehayla yazıyor.” Paul Harding

“Kazkafanın Kitabı, hikâyeler yazmamızın ardındaki sebep ve dürtülere ışık tutan varoluşsal bir masal.” The New York Times

Yorumlar

  1. piki bu yazarı okurum artık kitaplarını :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Diğer kitapları kendi hayatına dair sanırım sanki depresifmiş gibi okur muyum bilemedim? Neyse bakalım bakalım:) sevgiler

      Sil
  2. Yazarın hayatı kitaptan daha çok ilgimi çekti doğrusu, çok trajikmiş. Hiç duymadığım bir isimdi, teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende bu kitapla tanıdım ve hiç böyle bir özgeçmiş beklemiyordum. Ben teşekkür ederim:)

      Sil
  3. Ay ben de daraldım okurken:) Pen Faulkner boş bir ödül olmasa gerek. Not edelim kitabı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Acaba kendi intihar denemeleri çocuklarına kötü örnek mi oldu ve hayatını nasıl sürdürüyor çok merak ettim. Neyse evlerden uzak diyelim. Kitap kasvetli değil en azından, okursanız yorumunuzu bekleyeceğim. sevgiler:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

STEFAN ZWEIG - İNSANLIĞIN YILDIZININ PARLADIĞI ANLAR

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH