MARCEL BEYER - Kaltenburg

Marcel Beyer 1965 doğumlu, Alman ve İngiliz Dili ve Edebiyatı eğitimi almış, on adet kitabı, sekiz adet ödülü bulunan bir Alman yazar... neredeyse Almanya’nın tüm edebiyat ödüllerini almış gibi görünüyor... bu romana rastladığımda; Alman yazarları (üstelik bol ödüllü) beğenirim, ikinci dünya savaşı hikayelerini de severim,  kuşlara da bir itirazım yok o halde güzel olmalı diye düşünüp aldım... hatta beklediğimden bile iyi bir hikaye ile karşılaşacağımı düşünüyordum ama maalesef tümüyle yanıldım... yazar ''Gerçekliğin Kaşifi, Tüm Almanya'nın Yazarı" gibi övgüler aldığına göre ben yanılıyor olabilirim ama bu kitabı hiç sevemedim... zor okunan bir kitap değil ama kurgusundan ve yazarın tarzından hoşlanmadım...

Tüm hikaye aşağıya eklediğim arka kapak açıklamasındaki kadar, yani 400 sayfa okuyorsunuz ama elinizde kalan yarım sayfa tutuyor... bunun dışında var olan olmayan tüm kuş türlerini, bunların yanı sıra diğer hayvanları öğreniyorsunuz... tarihi olayları (Naziler, Sovyetler Birliği, Dresden’in bombalanması vb.) ise en az on katman ağırlığın altından belli belirsiz bulmaya çalışıyorsunuz... bir sürü şey çok muğlak yazılmış, sürekli araya kuşlar giriyor, Profesör Kaltenburg'un çalışmaları uzun uzun anlatılıyor açıkçası ben konsantre olmakta zorlandım ve kitabı bitirmemde çok zaman aldı... ilk başta hayvanları anlatarak insanlar hakkında bir yargıya varacak sandım ama öyle olmadı... yani yazar bunu yaptıysa bile pek anlaşılamıyordu...

Kitabın hoşuma giden tek yanı hikayenin çoğunun Dresden’de geçmesiydi, bu yaz oradaydım şehri ve Elbe nehrini hatırlamak iyi oldu... sonuç olarak söyleyebileceğim yegane şey romanın kesinlikle bana uymadığı olacak...

Not: Ben bu yorumu yazdıktan sonra gördüm, www.sabitfikir.com'da Ali Bulunmaz'ın kitapla ilgili detaylı bir eleştirisi var. Sonuç bölümündeki iki cümle kitabı çok güzel özetliyor o yüzden onu da buraya eklemek istiyorum... ''Tüm bu duygular ve düşünceler de kuşlara benziyor. Ama zihnin duvarları arasına hapsolmuş, sağa sola çarparak birinin gelip o kapıyı açmasını bekliyor.'' 

Yazar:  Marcel Beyer
Çevirmen: Levent Bakaç
Sayfa Sayısı :400
Basım Yılı : 2014
Yayınevi : Ayrıntı

Pencereyi açtım. Biraz sonra evin önünde bir taksi duracak, Klara elinde küçük valiziyle taksiden inip yukarıya doğru bakacak ve beni görecek. Hava kar kokmaya başladı bile. Bir karga kanatlarını ağır ağır çarparak ince kar tanelerinin içinde yol alıyor. Sibirya'dan, Urallar'dan, Baltık Bölgesi'nden geliyorlar ve yaklaşan soğukla birlikte bu yıl da Elbe Vadisi'nde toplanacaklar. Yüzlerce ekin kargası, kuzgunlar, leş kargaları ve küçük kargalarla birlikte, üstümüzde titreşen, kenarları saçaklaşan ve tekrar siyah lekeler halinde bir araya gelen devasa kuş bulutları oluşturacak. 

Kaltenburg romanında bir kuşbilimcinin hayatı kuşlar ve diğer insanlarla birlikte anlatılıyor. Kuşlar gibi hatıralar uçuşuyor havada. Ve bütün romanlarında yaptığı gibi, Almanya'nın tarihiyle, toplumuyla, acılarıyla hesaplaşıyor Marcel Beyer.Hermann Funk, babasının meslektaşı ve yakın arkadaşı Ludwig Kaltenburg'u 1930'lu yıllarda Posen kentinde tanır; ama büyükler arasına soğukluk girince Kaltenburg çocuğun hayatının ve hafızasının dışında kalmıştır. 1945 yılında Dresden bombardımanında ailesini kaybeden Funk, savaş esiri olarak gönderildiği Sovyetler Birliği'nden saygınlığı iade edilerek Demokratik Almanya'ya geri dönen Kaltenburg'la karşılaşır. Genç bir öğrenci olan Funk, Kaltenburg'un himayesine girer, kurduğu enstitüde çalışmaya başlar. Ne var ki bir süre sonra Kaltenburg'un geçmişindeki belirsizliği fark edecektir… 

Resmi biyografisinde Kaltenburg'un Posen'de geçirdiği yıllardan hiç söz edilmemiştir. Profesörün, Nazi Partisi üyesi olduğundan şüphelenir Funk. Hayvanlardaki saldırganlığa ilişkin keşiflerini insanlara kadar genişletmiş olmasından kuşkulanır. İşte o zaman çocukluk anıları, hafıza ve deneyim katmanları harekete geçecek ve Hermann, Kaltenburg'un sakladıklarıyla birlikte kendi aile sırlarına da ulaşacaktır. Marcel Beyer Kaltenburg'da Almanya tarihinin otuzlu yıllardan günümüze kadar uzanan döneminin panoramasını çıkarıyor. Daha önceki romanlarında olduğu gibi özel hayat ile tarihi olayları o denli ustaca ve inandırıcı bir tarzda örüyor ki, 20. yüzyılın bütün felaketlerini gören Almanya insanları, aşkları ve dramlarıyla gözler önüne seriliyor. Kaltenburg romanıyla Marcel Beyer "Gerçekliğin Kaşifi, Tüm Almanya'nın Yazarı" övgülerini hak ettiğini kanıtlıyor.

Yorumlar

  1. Gül, çok güzel kitap yorumluyorsun. Seni her okuyuşumda tekrardan sana hayran oluyorum. Önerdiğin tüm eserleriyse okumaya çalışacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim... çok mutlu oldum Eral, sağolasın... işe yarıyorsa ne mutlu bana:)

      Sil
  2. ayrıntı en sevdiğim yayınevi. bu yazarı duymadım. ama dresden ilginç bi yer. okudum hakkında. hatta bi dresden bi berlin gitmek istiyom :)

    YanıtlaSil
  3. bak sen , aldım notumu fakat ben bu yazarı hiç duymamışım ya da şu anda hafızam kısa süreli devre dışı :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yeni keşfettim burada çok bilinen bir yazar değil sanırım...Geçen sene ''yarasalar'' diye bir romanı yayımlandı... ben sonradan pişman oldum keşke önce onu okusaymışım daha iyi olacaktı :(

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH