FYODOR MİHAYLOVİÇ DOSTOYEVSKİ - BUDALA

Dostoyevski'yi çok severim en son geçen sene Yeraltından Notlar'ı okumuştum... ''Budala'' ise epeydir bekliyordu (sanırım kalınlığı biraz gözümü korkutuyordu), zamanı gelmiş olacak ki elime alıp okumaya başladım ve bir dahada bırakamadım... çok çok sevdim bu romanı da... Dostoyevski'nin kendi hayatından epeyce iz taşıyor (sara hastalığı başta olmak üzere idama mahkum olan birinin o son anda ne hissettiğine ilişkin anlatılanlar gibi), çok sayıda ilginç karakterleri ile insan doğasını/davranışlarını inceliyor, bu arada Rus toplumuna dair görüşlerini de belirtiyordu...

''Birileri sizin bir budala olduğunuzu söylediğinde kabul etmiyorum bunu, hatta nefretle karşılıyorum... Böyle bir nitelendirme için fazlasıyla akıllısınız; ama kabul edersiniz ki, öteki insanlara benzemeyecek kadar da tuhaf birisiniz. Sizi anlıyorum, durumunuzun temel nedeni, Tanrı vergisi deneyimsizliğiniz (bu ''Tanrı vergisi'' sözcüğüne dikkatinizi çekerim prens), sonra olağanüstü saflığınız, daha sonra (birkaç kez sizinde itiraf ettiğiniz gibi) şaşılası derecede ölçü kavramından yoksun olmanızdır... ve nihayet inanılmaz dürüstlüğünüzle kafanızdaki inançları hâlâ gerçek, doğal, dolaysız inançlar olarak görmeniz! (syf:734)'' şeklinde tarif edilen Prens Mişkin ve diğer tüm karakterler olağanüstüydü... klasikler her zaman okunmalıdır şüphesiz, bu muhteşem eseri de mutlaka okuyun...

Yazar: Fyodor Mihayloviç Dostoyevski
Çevirmen: Ergin Altay
Özgün Adı: Идиот
Sayfa Sayısı: 779
Basım Yılı: 2012
Yayınevi: T. İş Bankası

Fyodor Mihayloviç Dostoyevski (1821-1881): İlk romanı İnsancıklar 1846'da yayımlandı. Ünlü eleştirmen V. Belinski bu eser üzerine Dostoyevski'den geleceğin büyük yazarı olarak söz etti. Ancak daha sonra yayımlanan öykü ve romanları, çağımızda edebiyat klasikleri arasında yer alsa da, o dönemde fazla ilgi görmedi. Yazar 1849'da I. Nikola'nın baskıcı rejimine muhalif Petraşevski grubunun üyesi olduğu gerekçesiyle tutuklandı. Kurşuna dizilmek üzereyken cezası sürgün ve zorunlu askerliğe çevrildi. Cezasını tamamlayıp Sibirya'dan döndükten sonra Petersburg'da Vremya dergisini çıkarmaya başladı, yazdığı romanlarla tekrar eski ününe kavuştu. En önemli eserlerinden Budala 1868-1869 yıllarında Russki Vestnik dergisinde tefrika edildi. Dostoyevski bu romanında insan ruhunun labirentini çılgınlık, tutku ve hastalık prizmasında kırılan görüntüsüyle sergilemiştir.

Yorumlar

  1. Çok sevdiğim bir yazar Budala'nın kitabını okumuş, bir ara televizyonda filmini de izlemiştim, ah Dostoyevski muhteşem....hayat hikayesini okumuştum da hiiii Allah'ım neler çekmiş neler o esaret yıllarında ve senin de anlattığın o idamdan son anda kurtuluşunu dehşet içinde okumuştum...eline sağlık canım. Herkesin okuması gerekli bir kitap bence...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmi olduğunu bilmiyordum, izlemeliyim bir ara:) o idamdan kurtulma nasıl bir travmadır hayal bile edemiyorum (belki de bu muhteşem kitaplar öyle ortaya çıktı) . Sara nöbetlerini anlatışı da çok iyiydi inanamadım. Bence de okunmalı. Yorum için teşekkür ediyorum Müjde Hanım sevgiler:)

      Sil
  2. Bu kitabı sanırım ortaokul sıralarında okumuştum ama hatırlamıyorum. Bu nedenle İş Kültür yayınlarından yeniden okumayı düşünüyorum. Çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beyda'nın Kitaplığı; Keyifli okumalar, Sevgiler:)

      Sil
  3. Okuduğum çeviri cok iyi değildi ama eser o kadar güzel ki, yine de çok beğenmiştim. İyi bir çeviriden tekrar okuyacaklarım arasında.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara Kaçanlar; iyi bir çeviriden okumak gibisi yok. Zaten klasikler birden fazla okunmalıdır ya hem de o yerine gelmiş olur. keyifli okumalar size de :)

      Sil
  4. yeraltından notlar'ı okumuştum, ama Karamazov Kardeşler ile Suç ve Ceza'yı da mutlaka okumak istiyorum:) paylaşımınız için teşekkür ederiz, elinize sağlık Gül Hanım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren Hanım, Karamazov'lar ile Suç ve Ceza'yı fakültedeyken okumuştum, Suç ve Ceza'yı çok net hatırlıyorum beni çok etkilemişti, Karamazov Kardeşler ise biraz bulanık:) sanırım ben de onu yeniden okumalıyım. Size de keyifli okumalar, sevgiler:)

      Sil
  5. Birden fazla defa okuduğum bir kitaptır. Her okuduğumda farklı bir tat aldım. Paylaşım için çok teşekkürler, emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günün birinde bende bir kez daha okuyabilirim umarım:) Teşekkürler.

      Sil
  6. bunu okudum ama unuttum. yeraltından notların hastasıyım. bir de "öteki" adlı romanını merak ediyorum :) dostonun hayatı romanlarından bile daha ilginç yaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet hayatında olmayan kalmamış, kitaplarına da yansıyor tabii ki. Ben de devam edeceğim diğer kitaplarından, keyifli okumalar, sevgiler:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH