HONORÉ DE BALZAC - VADİDEKİ ZAMBAK


Balzac beni çok zorluyor, bir türlü tempo tutturamıyorum, istediğim hızda okuyamıyorum, beklediğim zevki alamıyorum filan, durum kötü... 2014'de Louis Lambert'i okumuştum felsefi bir metindi ondan herhalde diye düşündüm... Vadideki Zambak ise İnsanlık Komedyası’nın Töre İncelemesi ayağında Taşra Yaşamından Sahneler başlığı altında yer alıyormuş ve konusu aşk, dolayısıyla ne kadar zor olabilirdi ki? Tabii o sanatsal cümleleri görünce yine aynı şey oldu ve beklediğimden çok uzun sürede okudum... bu seferki tek fark romanı sevdim, sonunu (Natalie'nin mektubunu) daha çok sevdim... sonuçta bir klasik okuyun derim...

Yazar: Honoré de Balzac
Çevirmen: Tahsin Yücel
Özgün Adı: Le Lys dans la vallée
Sayfa Sayısı: 330
Basım Yılı: 2014 (8. Baskı) 1990(1. Baskı)
Yayınevi: Can

Vadideki Zambak, ilk yayımlanışında (1836) beklenen ilgiyi görmemiş, Balzac'ın en az satan kitaplarından biri olmuştu. Oysa yazar, üzerinde en çok çalıştığı, en kusursuz, en büyük romanlarından birini yarattığı kanısındaydı. Zaman Balzac'ı haklı çıkardı: Vadideki Zambak, yazarın en sevilen, en çok okunan romanlarından biri oldu. Bu roman, on dokuzuncu yüzyıl Fransız yazınının iki büyük yöneliminin: Romantizm ile gerçekçilik akımının kavşak noktasında ortaya çıkar ve dünyanın en ünlü aşk romanlarından biri olarak gerçek yerini alır. Balzac, 'aşk' a derin bir gerçeklik kazandırırken, çağının toplumsal olgularını ve koşullarını yansıtmaya da büyük özen gösterir. Bu büyük yazarın baş yapıtlarından bir olan Vadideki Zambak'ı, değerli yazarımız Tahsin Yücel'in Türkçesiyle sunuyoruz.

Yorumlar

  1. Hem Balzac'ı hemde Balzac’ın kitapları arasında Vadideki Zambak 'ı okumayı severim. Bahsettiğiniz gibi özellikle mektuplar çok etkileyiciydi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara Kaçanlar; Balzac beni zorlasa da okuduğuma memnunum. Artık mektupların olmaması çok üzücü. Teşekkürler:)

      Sil
  2. Çok güzel bir kitap, okurken çok keyif aldım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beyaz Yakalı; O dönemi çok iyi yansıtan, zengin betimlemeleri olan bir kitaptı. Teşekkürler:)

      Sil
  3. Epey oluyor okuyalı güzeldi ama çok hüzünlüydü. :(
    Klasikleri her zaman seviyorum. Hatta o yüzden yeni romanlara istisnalar dışında bazen hiç tahammül edemiyorum:( eline sağlık Gül'cüğüm. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Müjde Hanım, ben de okumakta gecikmişim onu fark ettim. Bu dijital çağa girmeden (en geç 90'ların başında) okumalıymışım çok daha fazla zevk alırdım. Klasiklerin yeri her zaman ayrı tabii:) Teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  4. Uzun zaman oldu okuyalı. Tekrar karşıma çıkması güzeldi. Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ebemkuşağı; ben de gecikmeseymişim iyiymiş:) Teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  5. Benim için klasiklere kapı açan ilk romandı.İtiraf edeyim ki başta oldukça zorlanmıştım,ondan sonra da klasiklerin tutkunu oldum. Tabi Natalie'nin mektubu romanın altın vuruşuydu.Günümüz tabiriyle Felix'e kapak ! yapıyor. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cam Güzeli; Felix'e kapak olma kısmı çok iyiydi:)) teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  6. BALZAC ile ilgili görüşlerinize tamamen katılıyorum. Bir türlü okuyamadıklarımdan...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klasiklerde yalnızca Balzac'da başıma gelen bir durum, kitapları bitiriyorum ama biraz uzun sürüyor:) Yorumunuza teşekkür ediyorum Emine Hanım, sevgiler:)

      Sil
  7. Selam.
    Sanıyorum yirmili yaşlarımdaydım okuduğum da ve Anna Karinana'dan sonra hemen okumuştum..aköımda kalan güzel bir hikayeydi..
    Şuan detayları çok hatırlamasam da sevdiğimi çok iyi hatırlıyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende klasik eserlerin çoğunu üniversitedeyken okumuştum ve öyle de okunmalı diye düşünüyorum. Balzac'ı atlamışım maalesef. Keşke daha erken okusaymışım. Teşekkürler Gülşah Hanım, sevgiler:)

      Sil
  8. Vadideki Zambak, dünya klasikleri arasında en severek okuduğum ve bitmesini istemediğim bir roman.
    Bahsettiğiniz mektuplar da kadın ruhunu yansıtan harika metinler.
    Ben de bir yorum yazısı yazdım. Eserden derlediğim sözleri bir yerde topladım. Mektupları ayrı bir metin hâlinde yayımladım.
    Bu yazıları incelemenizi ve yorumlarınızla zenginleştirmenizi çok isterim.
    Sevgiler...🙂

    http://kitablogum.com/dunya-edebiyati/vadideki-zambak-balzac/

    http://kitablogum.com/kitap-sozleri/vadideki-zambak-balzac-kitap-alintilari/

    http://kitablogum.com/unlu-mektuplar/henriettein-felixe-yazdigi-mektuplar/

    YanıtlaSil
  9. tolstoyla birlikte aşık olduğum iki yazardan biri yaa :) sen tadına varamamışsın. vadideki zambak çok iyi tabii, evet biraz ağır olabilir, uğultulu tepeler, kırmızı ve siyah ayarında, o ikisi de inanılmaz. balzak ah ah kuzen bette, goriot, grandet baba. evet bak onun komedyasını sırayla oku mesela. hayatı boyunca galiba 3 kitap idi. balzak, sadece yazmış odasında bir de dışarda yemek yermiş işte. otuzundaki kadın. ne gözlem ve anlatma. goriot, grandet, otuzundaki kadın, evde kalmış kız, köy doktoru. ay balzak sevmelisin, sev sev sev rica ediyorum hihihi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende sevmek istiyorum da zor oluyor biraz:)) bakalım belki zamanla alışırım. Uğultulu Tepeler kolay okunuyor onda hiç zorlanmadım, Kırmızı Siyah'ı okumadım bilmiyorum. Belki E. Grandet'i okurum bundan sonra. Sevgiler:)

      Sil
    2. uğultulunun filmleri var onlar da güzeeel :)

      Sil
    3. Evet evet seyrettim güzeldi:)

      Sil
  10. Vadideki Zambak kitabını sipariş ettiğim sırada sizin bu yazınızı görmüştüm aslında. Okuduktan sonra yorum yapmanın daha iyi olacağını düşündüm. Şimdi size hak verdiğimi rahatlıkla söyleyebilirim. Belki çeviridendir diye düşünmüştüm bir ara fakat siz Can Yayınlarından ben ise İş Bankası Yayınlarından okumuşum. Kendine özgü üslûp, tasvir ve betimlemeler romana sanatsal değer katıyor fakat Balzac bu eserinde sonu gelmeyen cümleler ve abartılı süslemelerle işin tadını kaçırmış bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özellikle bu kitaba has değil yazarın tarzı öyle bütün gece oturup yazıyormuş gündüz düzeltmelerini yapıyormuş, her bir sayfanın birkaç düzeltmesi oluyormuş. Balzac hakikaten nev'i şahsına münhasır biri kitaplarının bu şekilde olması şaşırtıcı değil ama okuması da kolay değil. Yorumunuza teşekkür ediyorum, keyifli okumalar.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH