CHRISTOPH HEINRICH - CLAUDE MONET
Bu kitabı yayımlandığı yıl okumuştum, bu eve kapanma günlerinde yeniden okumak istedim, iç açıcı bir şeyler iyi gelecekti... Claude Monet (1840-1926) en sevdiğim ressamların başında gelir ve bu kitapta Monet'in hayatı ve eserleri detaylı bir şekilde anlatılıyor... Çok kaliteli bir baskısı var ve keşke başka ressamlar için de böyle kitaplar yayımlasalar...
''Claude Monet parlak gün ışığının ressamıydı; gökyüzünün, karın,
suda yansıyan bulutların ressamıydı. Neredeyse bütünüyle beyaz
renkle resimler yapan ilk ressamdı. Monet ileri yaşlarına, son
dönemlerinde yaptığı o görkemli nilüferlere dek bu beyazı
kullandığı renklere katıştırmayı sürdürdü ve böylece
(......) donuk iç ortamlardaki yumuşak gölgeleri resimden
kovalamış oldu. Monet, ışığın ressamıydı. (syf:7)''
''Gleyre'in
atölyesinde üç genç ressamla tanıştı: Frédéric Bazille,
Alfred Sisley, ve Auguste Renoir. Askere gitmeden önce de Camille
Pissaro'yla tanışmıştı. Bu dördü, izlenimci devinimin
çekirdeğini oluşturacaktı. (syf:10)''
''Başlarda
onlara izlenimciler denmesinin, onları alaya almaktan başka
amacı yoktu; gelgelelim bu isim hemen kabul gördü. Leroy'un Le
Charivari'deki dikenli yazısının üstünden bir- iki gün
geçmemişti ki iyi niyetli bir eleştirmen şunları yazdı:
''Amaçlarını tek bir sözcükle anlatmamız gerekirse onlara
izlenimci demeliyiz. Onlar izlenimcidir, çünkü yaptıkları,
bir manzarayı tuval üzerinde yeniden üretmek değil, o manzaraya
bakanda uyanan izlenimi aktarmaktır'' (syf:32)''
''Monet,
Etretat ve Belle-Ile'de konu olarak çıplak kayalıkları,
çırpıntılı denizi ve gökyüzünün sürekli değişen
parıltısını, renklerini seçti ve bıkıp usanmadan ışıktaki
değişimlerini aradı durdu; artık resimlerinde insana neredeyse hiç yer
vermiyordu. Açık söylemek gerekirse, Monet (Manet ve Degas'ın
tersine) hiçbir zaman figür ressamı olmamıştı. İlk
yapıtlarında Monet'in ilgisini çeken, şemsiye tutan kadın
değil, şemsiyeden süzülüp kadının üzerine düşen ışıktı.
Sonraları resimlerinde figüre yer verdiyse bunun nedeni o
figürlerin manzarasına derinlik duygusu getirmesiydi. (syf:52)''
Giverny'deki Bahçe ve Nilüferler;
Giverny'deki Bahçe ve Nilüferler;
''1869
yılında Monet ile Renoir, Bougival'de günübirlikçi sayfiyesini
tuvale aktardılar: La Grenouillère (Kurbağalı Göl). Yan
yana durduklarından her iki ressamın da bakış açısı hemen
hemen aynıydı. (.......) Monet, resminin yapısını yatay fırça
vuruşlarıyla kurmuş, ışıklı alanları tutumlu ama etkili
kullanmış. Monet'nin fırça vuruşlarındaki belirginliğe karşın
Renoir'ınkilerde bir bulanıklık var. Monet az sayıda, soğuk ve
yumuşak renkler seçmiş, Renoir'ın paletindeyse kırmızının
katılımıyla ısınan daha duyarlı tonlar yer alıyor. Monet
modayla ilgilenmiyor, figürlerini yalnızca fırça dokunuşlarıyla
oluşturmuş. Renoir'ın yönelimi ise giysilerin gün ışığındaki
niteliklerini öne çıkarmak ve modaya ilişkin ayrıntıları
yakalamaktan yana. Renoir resmin ortasını, düzenlemesinin odak
noktası yaparak sıcak, yakınlık uyandıran kapalı bir ortam
yaratmış. Buna karşılık Monet, gölgeleri tüm resme dengeli
dağıtıp beyaz ışığını kenarları vurgulayacak biçimde
yerleştirmiş. Böylece ortadaki odağı eritip, tüm görüş
alanına yayılan açık, dinamik bir duygu yaratmış ve yüzeydeki
renklerin oluşturduğu soyut motif ile görsel derinlik arasında
bir uyum oluşturmuş. Resimdeki gerilimin böyle kenarlara doğru
aktarılması, Monet'ye özgü bir düzenleme yaklaşımıdır.
(syf:26-29)'' İlk resim Renoir, ikincisi Monet
Yazar: Christoph Heinrich
Çevirmen:
A. Ela Uluhan
Özgün
Adı:
Monet
Sayfa
Sayısı: 96
Basım
Yılı: 2006
Yayınevi:
Remzi / Taschen
Christoph
Heinrich:
1960 yılında doğdu, Viyana
ve Münih'teki sanat tarihi, tiyatro ve Alman edebiyatını inceledi
ve doktorasını çağdaş sanattaki değişen anıt konsepti üzerine
çalışması ile aldı. 1997'de Galerie der
Gegenwart'ın küratörü olarak Hamburger Kunsthalle'de çalıştı.
2007'den beri Heinrich, Denver Sanat Müzesi'nde Modern ve Çağdaş
sanat küratörü olarak çalışmaktadır. 20. yüzyıl çağdaş
sanatı üzerine birçok kitap ve makalenin yazarıdır.
Favori ressamlarımın arasında sayılmaz.Empresyonist ressamlardan Renoir'in eserlerini daha çok seviyorum :)
YanıtlaSilRenoir'da çok iyi tabii:) Siz yazınca fark ettim her iki ressamın birlikte yaptıkları bir resim vardı yazar özelliklerini de anlatmış onu da yukarı ekledim, bir bakın. Ben bu aynı resimde çok teknik ayrıntıları ayıramıyorum tabii ama Monet'de suyun dalgalanışını görüyor gibi oluyorum. Sanırım su, hava ve ışığı yansıtışını seviyorum. Yorum için teşekkürler, sevgiler:)
SilEvet pahalı oluyor ama ressamların kitapları böyle olmalı ve sık sık alınmadığı için de sorun olacağını sanmıyorum. Mesela Murakami'nin bir kaç kısa hikayesini böyle kaliteli basımla yayımlamışlardı çok uçuk fiyatlara, çok itiraz etmiştim çünkü gereksiz, sadece okuyacağınız bir eseri çok pahalı hale getirmek. Ama işin işine görsellik olduğunda bu baskılardan olmalı. Bende de YKY'nin Raffaello ve Leonardo da Vinci'si var bundan başka.
YanıtlaSilKeyifli okumalar, sevgiler.
Selamlar blogunuzu takipteyim sizde blogumu takip edip son yazıma yorum yazarsanız çok ama çok mutlu olurum :)
YanıtlaSilŞahane gorunuyor Gül Hanim gerçekten icimiz acildi ve ben de hemen almak istedim kitabi, paylastiginiz icin teşekkür ederiz:)
YanıtlaSilBeğenmenize sevindim Eren Hanım, çok teşekkürler, sevgiler:)
Silooo çok sevdiğim türlerden :) taschen yayınevi çook iyiii :)
YanıtlaSilGaliba baskı Taschen'de yapılmış. bu tür kitaplar için tam doğru zaman:)
Sil