HERMANN HESSE - Klein ve Wagner

Bu kitabı YKY'de dolaşıp, kitap seçerken görevlilerden biri önerdi, çok güzeldir bunu da alın dedi... açıkçası yazar Hermann Hesse diye itiraz etmedim, daha önce okuduğum Rosshalde romanından çok memnun kalmıştım bunu da severim diye düşündüm...

1920 yılında yazılan bu eserde yazar kendi problemlerini, psikolojik sorunlarını, insan olmanın yükünü, aklından geçen binbir düşünceyi, duygularının ağırlığını Klein üzerinden anlatıyor... ''Bir gerilim içinde doğrulup oturdu yatakta, durumuna ilişkin duyguları sonuna kadar yaşayıp tüketmek, bu duygularla artık işini bitirmek istedi. Ama her zamanki şey yine tekrarlandı: Yalnızlık ve çaresizlik içinde oturup durdu başı ateşler içinde yanarak, kalbi üzerinde ağrılı bir basınç, yılan karşısında bir kuş gibi yazgı karşısında ölümcül bir dehşete kapılarak, büyülenmiş gibi bir yere kıpırdamaksızın, korkuyla kahrolarak. Yazgı denilen şey, artık biliyordu bunu herhangi bir yerden çıkıp gelmiyor, insanın kendi içinde yeşerip büyüyordu. Bunu önleyecek bir çare bulamazsa, onu yitip yutacaktı yazgı – o zaman korku, bu müthiş korku tarafından adım adım izlenmesi ve aklının başından alınması kaçınılmazdı, adım adım izlenmesi, uçurumun kenarına gelinceye kadar adım adım. Ve bunun da yakında gerçekleşeceğini seziyordu.

Anlayabilmek – fena olmazdı hiç, belki bir kurtuluş sayılabilirdi! Durumunu ve kendisine neler olup bittiğini anlayabilmiş olmaktan henüz enikonu uzaktı. İşin başındaydı, henüz, bunu çok iyi hissediyordu. Kendini toparlasa, her şeye gereği gibi çekidüzen vererek üzerinde düşünebilse belki ipin ucunu bulabilecekti. Durum bütünüyle bir anlam kazanacak, belli bir kılığa bürünecek ve o zaman belki katlanılabilecekti. Ama böylesine büyük bir çaba, son bir kez derlenip toparlanış fazlaydı kendisi için, gücünü aşan bir şeydi, üstesinden gelmesi kısaca olanaksızdı. Ne kadar yoğun bir biçimde düşünmeye çalıştıysa, o kadar sonuçsuz kaldı düşünmesi, anımsamalar ve açıklamalar yerine içinde yalnızca boşluklar buldu, aklına hiçbir şey gelmedi; öte yandan yine o kahredici korku, özellikle en önemli şeyi unuttuğu korkusu yakasına yapıştı. (syf:21)''

Çok iyi bir kitaptı, görevlinin önerisi yerini buldu, çok beğendim okuyun derim... 

Son olarak yakın zamanda kaybettiğimiz, bu muhteşem çeviriyi bize armağan eden Kâmuran Şipal'i anmadan olmaz, Ruhu Şad Olsun...

Yazar: Hermann Hesse
Çevirmen: Kâmuran Şipal
Özgün Adı: Klein und Wagner
Sayfa Sayısı: 92
Basım Yılı: 2019 (4. Baskı)
Yayınevi: YKY

Saygın bir memur, sadık bir koca ve aile babası olan Friedrich Klein, kendini birdenbire hayali bir cinayet ve suçun yükü altında bulur: Karısı ve üç çocuğunun ölümü, sahte pasaport, bir tabanca, çantasına istiflenmiş para ve gösterişsiz saygınlığı. Kırklı yaşlarını süren Klein, her şeye en baştan başlamak, yeni, genç bir adam olabilmek için gücünü toplar. 

Klein ve Wagner anlatısını yazdığı dönemde Hermann Hesse, kendi özel yaşamında girdiği bunalımla C. G. Jung’a başvurmuş, bu kitapta, bilinçaltının işleyişine ilişkin dönemi için henüz yeni olan psikoloji bilgileriyle desteklediği bilimsel bir teknik kullanmayı denemiştir. 

“Peki, ne diye dikiliyordu şimdi burada, geceleyin, bu küçük yabancı odada, elinde bir ayna ve başında bir şapkayla, acayip bir soytarı gibi – neydi bu hali? Neydi niyeti? Masanın kenarına oturdu. Ne yapmak istemişti? Ne arıyordu? Bir şey aramıştı galiba, çok önemli bir şey aramıştı.”

Yorumlar

  1. Herman Hesse'den bende Çarklar Arasında'yı okumuştum ve çok beğenmiştim. Kamuran Şipal çevirilerini de hep tercih ederdim. Mekanı cennet olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yazardan daha çok okumayı istiyorum ama yavaş ilerliyorum bir şekilde, bahsettiğiniz kitabı not ettim. Teşekkür ediyorum yorumunuza.

      Sil
  2. Günaydın Gül Hn.
    İnanın dün YKY'deydim elime aldım bıraktım kitabı, elimde okunacak kitaplar var diye. Ki yazarın tüm kitaplarını okumak istiyorum.
    Bir dahakine alayım. :)
    Sevgiler , selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günaydınlar, güzel tesadüf olmuş:) madem yazarı seviyorsunuz bu da denk gelecektir bir gün. Umarım sizde seversiniz, sevgiler:)

      Sil
  3. Daha eski basımı da vardı ama Kamuran Şipal çevirisi çok başarılı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çeviri iyi olunca okuma zevki de bir başka oluyor. Teşekkürler.

      Sil
  4. sadece bi yazar değil hesse çok daha fazlası. betimlemelerini seviyorum.

    YanıtlaSil
  5. Tesadüfen blogunuza rastladım. Kitabı merak ettim.Not alacağım adını.
    Blogunuzu izlemeye aldım.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  6. hesse en sevdiğim yazar. rosshalde de iyi evet zaten kötü kitabı da yok. şiirleri de resimleri de var. psikolojik sorunları hıhım :) ama bu kitabı görmedim yaa ilginçli :) klein ve wagner :) klein ve cinayet mi :) hesse polisiye mi yazmış hihi :) wagner bizim şu wagner olsa gerek :) e tabii okurum bunu. heycanlandııım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır polisiye değil, Wagner hem müzisyen olan hem de Klein'in gençken tanıdığı tüm ailesini öldüren bir adam, onun üzerinden böyle bir cinayeti doğuran saikleri inceliyor. Bazen kendi düşüncelerini bu cinayete bağlıyor filan. Psikolojik bir eser, okuyun bence de:)

      Sil
  7. Herman Hesse uzun zamandır okumadım. Yaşlılıkta insan biraz rahatı seçiyor sanırım. Not aldım kütüphaneye gidince bakacagim teşekkürler ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım siz de seversiniz:) Ben teşekkür ederim.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH