WOLFGANG SCHORLAU - Büyük Plan

Çok sevdiğim Alman yazar Wolfgang Schorlau'nun son kitabı yakın zamanda yayımlandı ve hemen alıp okudum... derin devlet romanı tarzında eserler veren yazar, bu sefer Yunanistan krizi sırasında Avrupa'da kapitalistler tarafından çevrilen dolapları anlatıyor ve ben yine, bizde neler oluyordur kim bilir diye diye romanı okudum...

Polisiye hikayesine gelirsek; Dışişleri Bakanlığı'nda çalışan Anna Hartman bir gece Berlin'de kaybolur, amatör bir videoda siyah bir minibüsün yanında kaybolmuş gibi görünmektedir ama polis kaçırıldığına tam emin olamamaktadır, fidye istenmez, kimse olayı üstlenmez ve dava çıkmaz bir sokağa girmiş gibi gözükmektedir... Dışişleri Bakanlığı farklı biri tarafından da olaya bakılsın diye detektif Dengler'in davayı almasını ister... Dengler polis ile işbirliği içinde araştırmaya başlar; Anna Hartman'ın Londra ve Münih'te hukuk ve iktisat okumuş, dereceyle mezun olmuş, Brüksel'de Avrupa Komisyonu'nda çalışmış, son olarak da Dışişleri Bakanlığı'nca bir süreliğine danışman olarak Avrupa Merkez Bankası, IMF ve Avrupa Komisyonu'nun oluşturduğu Troyka'nın hizmetine verilmiş başarılı bir çalışan olduğunu görür... Anna'nın Troyka için Yunanistan'da önemli bir proje üzerinde çalıştığını öğrenen Dengler buradan ilerlemeye karar verir...

Bir yandan Dengler'in bu soruşturmasını takip ederken bir yandan da 1941/42 yıllarında bir SS subayının Yunanistan'da yaptıklarını dönüşümlü olarak okumaya devam ediyoruz, sonrasında bu iki hikaye birbirine bağlanıyor... bu iki konu dışında kitapta asıl anlatılan Dünyayı yöneten büyük kapitalistlerin para hareketleri ile ne işler çevirdikleri oluyor... uzun uzun kaydi para yaratılması, swap işlemleri/benzer türev ürünler anlatılıyor, benim açımdan sorun olmadı, çok iyi anlatılmıştı ama salt polisiye okumak isteyen, bu konuya ilgisi olmayan biri sever mi pek bilemedim...

Sonuç olarak bu romanı da çok sevdim, Yunanistan krizinde neler döndüğünü öğrendim, konu ilginizi çekiyorsa kaçırmayın okuyun derim... 


Yazar: Wolfgang Schorlau

Çevirmen: Hulki Demirel

Özgün Adı: Der Grosse Plan

Sayfa Sayısı: 412

Basım Yılı: 2020

Yayınevi: İletişim


Çok zengin siyasi, toplumsal ve tarihî arka plan bilgisini hikâyelerine yedirerek siyasi polisiyeyi “iyice siyasileştiren” Schorlau, bu defa Yunanistan iktisadi krizini konu ediyor. 

Özel dedektif Georg Dengler’in bu defaki vakası, Avrupa Birliği’nin iktisadi krizdeki Yunanistan’a son derece ağır şartlar dayatan bürokrasisi içinde yer alan bir memurenin esrarengiz biçimde kaybolması. Dedektifimiz, Almanya’daki ve Yunanistan’daki araştırmalarında, görünürdeki birtakım şüpheli kişilerin ve ilişkilerin berisinde, iki derin kuyuya iniyor. Birisi, Nazi işgalinin Yunanistan’daki hesaplaşılmamış korkunç hatırası… Bu hesaplaşılmamış geçmişin Yunanistan’ın kolektif hafızasında bıraktığı travmatik etki. Diğeri ise, Yunanistan’la ilgili iktisadi “kurtarma” operasyonu vesilesiyle, Avrupa Birliği’nin büyük mali kaynaklarının aslında kimler tarafından, nasıl “kullanıldığını” ucundan gösteren kirli bir yapı. Arka planda Yunanistan’da iktisadi krizin gündelik manzaraları, Nazi işgali döneminin olayları, Avrupa’nın mali “oligarşisinin” mahreminden sahneler… Dedektif Dengler, “dünyanın en güzel kadını” dediği sevgilisi ve bayıldığı blues müziği eşliğinde, iz peşinde…

“Schorlau, siyasi gerçeklere bakışımızı keskinleştiren angaje bir roman yazmayı başarmış.” Crıme Magazin

Yorumlar

  1. münih komplosunu okumuştum bunu da okmak isterim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Münih Komplosu bundan biraz daha iyiydi, buda daha güncel bir konuyu işliyor. Keyifli okumalar:)

      Sil
  2. Gül Hanımcım, ben de bu ara dünya klasiklerinden okumadıklarımı okuyorum. Sipariş verdim, iyi geliyor bu romanlar. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Süper:) Klasikleri gençken okumak lazım zaten, sonraki okumalar için zaman kalsın:) keyifli okumalar.

      Sil
  3. ilginçmiş hıhıms olabiler, yeni bir yönetmen var, alman, ayrıca goethe'nin torunu kendisi, iki müthiş film çekti, benzer konuda, başkalarının hayatı, asla gözlerini kaçırma. ikisini de kaçırma bencesi :) hatta asla gözlerini kaçırma için son on yılın en iyi filmi diyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet konuları benziyor (nazilerle ilgili bağlantıları yani), pek film izlemiyorum (nedenini bilmiyorum) ama not aldım bunlara bakacağım:) Teşekkürler.

      Sil
  4. Ahhh dedim.kendime....ne çok paylaşımınızı kaçırmışım......

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok kaçırmış sayılmazsınız ne zaman okusanız olur:) Zaten bugünlerde insan hiçbir şey yapmak istemiyor. Teşekkür ediyorum yorumlarınıza sevgiler:)

      Sil
    2. :) Evet o kadar çok şeyden kendimi çektim ki... geçecek ama bu günler diyorum.
      İyi akşamlar, sevgiler.

      Sil
    3. Umalım da çabuk geçsin, bu kabustan kurtulalım. İyi akşamlar, sevgiler:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH