KATE ATKINSON - Köpeğimi Alıp Erkenden

Birkaç ay önce yazarın Hayat, Sil Baştan adlı romanını okudum ve çok beğendim... diğer kitaplarından devam etmeye karar verdim ama kalanların tamamı polisiye olduğu için seçim yapmak güç oldu... neyse korktuğuma uğramadım ve yazarı beğenme kararım da pekişmiş oldu...

Bu roman, klasik/bilindik bir polisiye değil, evet çözülmesi gereken bir cinayet vak'ası, kayıp/kaçırılmış bir çocuk, emekli bir polis, bir detektif var ama polisiyeye çok az benziyor... daha çok toplumun suça yönelme durumu ve insanların içindeki suç işleme güdüsü sorgulanıyor... konu 1975 ve 2010 tarihleri arasında geçiyor, toplum hangi zamanda daha kötüydü sorusu sıkça soruluyor ve ortaya çıkan cevap ‘’her zaman’’ oluyor... hikaye; emekli polis ve bir alışveriş merkezinin şefi olan Tracy ile yine emekli polis ve özel dedektif Jackson Brodie’nin 1975 yılında işlenmiş ve hali hazırda çözülmemiş olan bir hayat kadının cinayeti ile bir çocuğun kaçırılması olayında karşılaşmaları ile başlıyor... yazar konunun ana eksenini çocuk kaçırılma vak'aları ve/veya çocukların kaybolmaları ile Tracy ve Brodie’in birbirinden kasvetli yaşamları, acıları ve hayatı sorgulamaları üzerine kuruyor... diğer tarafta da hayat kadınları ve/veya seri kadın cinayetleri ile polislerin durumu anlatılıyor... yazar sürekli bu iki eski polisin hayatı üzerinden o tarihlerdeki ülkesinin durumunu oldukça iğneleyici bir biçimde anlatıyor... arada Emily Dickinson’un şiirlerine gönderme yapıyor, Shakespeare’den alıntılarla birlikte hikayesini süslüyor... çok katmanlı ve çok doyurucu bir kitap bu... tüm bunlara kaptırıp giderken arada bir yerde de cinayet çözülüyor ve birde o vardı değil mi diye hatırlıyorsunuz... anlayacağınız polisiye olay o kadar tali bir unsur...  

Kitabın sonunda bazı noktaları açık bıraktı, sanki devamı gelecek gibi... umarım öyle olur... olmazsa da başka iki kitabı daha var onlardan devam edeceğim... yazarın okuduğum iki kitabında da dikkatimi çeken ve çok hoşuma giden mizahi bir anlatım biçimi var... başta ülkesi olmakla beraber her şeyi muzip bir biçimde anlatıyor... son söz olarak ben bu romanı çok sevdim, sizlere de öneririm... özellikle benim gibi polisiye sevmeyen ama herkes okuyor bende okusam keşke diyenler için birebir kaçırmayın...

Kitabın başında yazan tekerleme ile bitiriyorum....

Çivi düşse nal durmaz
Nal olmazsa at koşmaz
Atsız süvari olmaz
Atlı yoksa cenk olmaz
Cenk etmezsen hanlık kalmaz
Tek bir çivi yüzünden
Hep o çivi yüzünden


Yazar:  Kate Atkinson
Çevirmen: Tuba Geyikler
Sayfa Sayısı : 332
Basım Yılı : 2015
Yayınevi : YKY

Bir alışveriş merkezinin güvenlik şefi olan Tracy Waterhouse için sıradan bir gündü, sahip olmayı aklından bile geçirmediği bir şeyi satın alana kadar... Bir çılgınlık anında verdiği kararla Tracy’nin yarım asırlık yeknesak hayatı altüst olacaktı.
Birbiri ardına geçip giden sıkıcı günlerin yerini, her adımda yeni bir korku ve tehlikeyle yüzleşeceği müthiş bir macera alacaktı. 
Bu tuhaf alışverişin etrafında, hafızasını yitirmekte olan yaşlı aktris Tilly’yi, bir araştırma için memleketine dönen dedektif Jackson Brodie’yi ve karşılarına çıkan çeşit çeşit insanı buluşturan iç burkucu bir hikâye örülüyor.
Kate Atkinson’ın müthiş bir incelikle kurguladığı bu girift hikâyede anlatılan kişiler ne birer kahraman ne de cani. Köpeğimi Alıp Erkenden, suçlular ile sıradan insanları karşı karşıya değil yan yana getiren, sarsıcı bir ahlaki sorgulamanın romanı. Geçmişin asla geride bırakılamayacağına dair ürpertici bir hatırlatma…
Suç Dosyaları, Çarkıfelek ve Güzel Haber Ne Zaman Gelir? romanlarından tanıdığımız dedektif Jackson Brodie’yle yeni bir buluşma.

Kate Atkinson; 1951’de İngiltere York’ta doğdu. 1974’te İngiliz edebiyatında yüksek lisans eğitimini tamamladı. Edinburg’da yaşamaktadır. 1981’de yazmaya başladığı kısa öykülerle Woman’s Own öykü ödülünü aldı. İlk romanı “Behind the Scenes at the Museum ”1995’te Whitbread kitap ödülüne layık görüldü, aynı zamanda radyo, tiyatro ve televizyona uyarlandı. Edebiyata katkıları nedeniyle 2011 yılında Britanya İmparatorluğu Nişanı almıştır.

Yorumlar

  1. Yaz için ideal gibi:) Teşekkürler Gül.

    YanıtlaSil
  2. evet duymuştum senden. evet iyiye benziyor. uyar bu bana. :)

    türk yazarlar, bak bende kitap listeleri var kültür başlığında, ordan seçebilirsin ama bikaç şey söleyim. oğuz ataydan korkuyu beklerken, tehlikeli oyunlar, adalet ağaoğlu bir düğün gecesi ve diğer bütün romanları, demir özlü, ayfer tunç, oya baydar, pınar kür, nazlı eray, neslihan acu. bak bunlardan başlayabilirsin. sona sölerim istersen yine. ben de senden öğrenmiştim. sezgin kaymaz. okumadım daha ama okuycam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Türk yazar hiç okumuyor değilim, alışkanlık herhalde çeviriye göre daha az her zaman... ama son yıllarda artırma çabalarım var... adalet aağaoğlu'nun bir düğün gecesi üçlemesinin tamamını okudum... ayfer tunç ve nazlı eray'dan 2 tane, pınar kür ve oya baydar'dan da 1 tane okudum...oğuz atay'ı çok istememe rağmen bir türlü okuyamadım ama bir gün mutlaka:) keza demir özlü'de öyle... neslihan acu'yu hiç duymamışım ona bakacağım...tüm tavsiyeler için teşekkürler :)

      Sil
  3. biliyor musuun. bir düğün gecesi, yani, dar zamanlar, dörtleme oldu. :) serinin dördüncüsü çıktı, yıllar sonra. okuycam tabii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dördüncüyü bilmiyorum ama ben artık Ağaoğlu okumuyorum, son yıllarda duruşunu çok bozdu (yetmez ama evetçilerle hiç işim olmaz özetle) bu arada Fikrimin İnce Gülü'nü de okumuştum yine yıllar önce...

      Sil
  4. evet , ilk kitabı daha okuyamamış olmamın mahçubiyeti içindeyim şu an, zaman yetse imkan yetmiyor maalesef :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok canım niye mahcubiyet olsun hepimiz aynı durumdayız elimizdeki tek veri ''çok kitap var'' olduğu için :) ama sıra gelirde okursanız eğer Hayat Sil Baştan'ı okuyun o bambaşkaydı... teşekkürler, sevgiler

      Sil
  5. Gül merhaba arkadaşım.
    Geçtiğimiz haftalarda çok yoğundum. Bu nedenle bloglarda ne var ne yok inceleyemedim:( Ne çok şey kaçırmışım. Çok güzel yayınlar yapmışsın ve yine bilmediğim çok sayıda eser okumuşsun. Tebrik ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Eralcim, Çok teşekkür ediyorum sevgiler :)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH