CHARLOTTE BRONTE - PROFESÖR

Bronte kardeşleri çok severim hem erkek egemen topluma baş eğmeyişleri hem de yazma tutkuları çok kayda değerdir... Charlotte Bronte’den yalnızca Jane Eyre’i okudum ve aslında ‘’Villette’’i okumayı planlarken bu kitaba rastladım... yazarın bu kitabından haberdar değildim (ki Bronte’nin ölümünden sonra yayımlanmış) ve ismi cazip geldi, şimdi buradayız... 

Kitap sanayi devrimi sırasında geçiyor, hem aristokrasi/burjuvazi çelişkisi hem de aile ilişkileri çerçevesinde konuyu işliyor... William Crimsworth aristokrat dayıları tarafından Eton’da okutulmuş bir gençtir... mezuniyetinden sonra dayılarının güdümünde hareket etmek istemediği için ağabeyi Edward’ın yanına gidip onun gibi ticaret ile uğraşmak ister, bir fabrikası olan Edward onu işe alır ama kardeşi gibi değil tam bir kapitalist efendi gibi davranır... bu boğucu ortamda bir müddet çalışan William, orada tanıştığı Hundsen’in yardımıyla Belçika’ya gider ve bir erkek okulunda Profesör (burada öğretmen olarak kullanılıyor) olarak iş bulur... daha sonra yakındaki kız okulunda da ders vermeye başlar ve orada iyi yürekli İngiliz/ İsviçreli bir genç kız olan Frances Henri ile tanışır ve ona aşık olur ama her şeyin yoluna girmesi için daha çok mücadele etmesi gerekecektir...

Romanın öyküsü çok hareketli değil hatta durağan bile denilebilir daha çok ülkelerin birbirlerinden farklılıkları; İngilizler şöyle, Flamanlar böyle, Fransızlar daha başka diye anlatılıyor... zaman zaman bu anlatım ırkçı denilebilecek söylemlere bile varıyor, insanların dış görünümlerine (kaşı, gözü, boyu, posu gibi) yoksulluğunun veya varsıllığının derecesi gibi ayrıntılara fazlasıyla yer veriyor... yine karakterlerin duygu dünyaları ve düşünceleri kitabın ana eksenini oluşturuyor... fakat inanılmaz bir biçimde sürükleyerek kendini okutuyor...

Sonuç olarak severek, hızla  okuduğum bir roman oldu, Jane Eyre’deki konu bolluğu olmasa da keyif aldım, okumanızı öneririm...


Yazar: Charlotte Brontë
Çevirmen : Gamze Varım
Sayfa Sayısı : 329
Basım Yılı : 2013
Yayınevi : T. İş Bankası


Charlotte Brontë (1816-1855): Gençlik yıllarında Brüksel’de mürebbiyelik ve İngilizce öğretmenliği yaptı. Romanlarında, özellikle Profesör’de bu yıllardan kalan derin izlere rastlanır. Eserlerinde kadın erkek ilişkileri, evlilik ve dostluk hakkında düşüncelerini derin bir duyarlık ve dokunaklı bir dille aktardı. Charlotte Brontë 1847’de yayımlanan ilk romanı Jane Eyre ile tanındı. Bu eseri 1849’da Shirley ve 1853’de Villette izledi. Yazdığı ilk roman olan Profesör ise yazarın ölümünden iki yıl sonra 1857 yılında eşinin onayı ile basıldı.

Yorumlar

  1. Konusu ilgimi çekti doğrusu :) Yazarı bilmeme rağmen bende bu kitabını hiç duymamıştım.

    YanıtlaSil
  2. Ben de okumuştum, özellikle yazarın kendi hayatından yansımalar içermesi ilgimi çekmişti, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  3. villette de aklımda bunu da okurum. bu bronteler austen çok çok seviyom ben de :) konu da hoşmuş ama :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitap Villette'in ön çalışması gibiymiş zaten:)

      Sil
  4. bak son yazımda toza sor filmi de var. fena film değil :) fante okumaya devam ediyom yazcam iki tane daha. sevdim bu yazarı :)

    YanıtlaSil
  5. vilette'i okumuştum , bronte2ları ben de severim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vilette'i de bir ara okuyacağım da bakalım ne zaman:) sevgiler:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH