SALMAN RUSHDIE - AYAKLARININ ALTINDAKİ TOPRAK


Bu roman; Salman Rushdie'den okuduğum üçüncü kitap, 1998 yılında yazılmış, yazarın kitaba ismini veren şarkı sözü U2 Grubu tarafından bestelenmiş (müzik pek benim konum değil ama internette gördüğüm kadarıyla herkes şarkıyı çok beğeniyor) ama kitap o kadar şanslı değil, rastladığım yorumlara göre Rushdie'nin en zayıf eseri olarak gösteriliyor...

Kitap arka kapağına baktığınızda hem büyük bir aşk, hem de müzik temalı (ki bu ikili çok hoş duygular uyandırıyor) bir hikaye okuyacağınızı düşünüyorsunuz fakat, roman aslında HER ŞEYİ anlatıyor, yok yok yani... bu kadar çok konunun iç içe anlatıldığı başka bir roman okumadım herhalde... 1937 yılında Bombay'da başlıyor, İngiltere'de devam edip, 1998 yılında A.B.D'de bitiyor; aşk ve müziğin yanı sıra bu zaman aralığında dünyada yaşanmış tarihsel olaylar, her üç ülkedeki siyaset ve siyasetin kirli ilişkileri, mitoloji (hem Yunan hem de Hint versiyonları), dinler-tanrılar, kültür, ekonomi, doğa olayları, paralel evrenler (başka gerçeküstü şeyler), komplo teorileri, aile ilişkileri ve trajedileri v.s v.s sayamayacağım kadar çok hikaye var... yazar hep çok konulu, çok grift yazıyor ama bu kitap okuduğum diğerlerine göre bin kat daha fazla daldan dala atlıyordu...

Zaman zaman şöyle hissettim; çok gürültülü bir ortamda yanınızdaki kişiyle önemli bir şey konuşmaya çalışıyorsunuz ama bir türlü birbirinizi anlayamıyorsunuz, yani kitap o kadar kalabalıktı ki asıl nokta(ları)yı bulmak biraz zor oluyor... tüm bunlara rağmen romandan hoşlandım (Vina-Ormus'dansa Rai'yi ve ailesini daha çok sevdim, paralel evrenlere ilişkin kurgu çok güzeldi), sonuç olarak diğer kitaplarını daha çok sevmiştim ama bu da iyiydi... 

Belki üç kitaptan sonra iddialı bir laf olacak (umarım yanılmam) ama tıpkı Murakami gibi Rushdie'de ne yazsa okurum sonucuna vardım... yazarın enerjisi, coşkusu hoşuma gidiyor, evet bu romanı uzun zamana okudum, benim açımdan tek dezavantajı oydu ama kitabın içinde bulunma hissi hoştu, herkes sever mi, sabır gösterir mi, pek emin değilim ama yazarı seviyorsanız okuyun derim...

Yazar: Salman Rushdie
Çevirmen: Kerem Işık
Özgün Adı: The Ground Beneath Her Feet
Sayfa Sayısı: 824
Basım Yılı: 2011 (2. Baskı)
Yayınevi: Can

Salman Rushdie, bugüne kadar pek çok ödüle layık görülen, ülkesinin gerçeğinden beslenerek evrensele açılan çağdaş edebiyatın en önemli temsilcilerinden biri.

Hindistan'da bir çocukluk tutkusu olarak başlayan, New York'a uzanan, dünyanın birçok şehrinde süregelen bir aşk hikâyesi; müzik şölenleriyle renklenen masalsı yaşamların perde arkasındaki acılar, kinler, öfkeler ve öksüzlükler. Tıpkı yaşamlarına anlam katan Rock müziği gibi aşklarını da efsaneleştiren dünyalar güzeli bir kadın ile ona olan tutkusundan ölünceye dek vazgeçmeyen olağanüstü bir erkeğin romanı...


Ormus, büyük bir müzik yeteneğidir ve sevgisini Ayaklarının Altındaki Toprak (olmak istiyorum) şarkısıyla dile getirecek kadar âşıktır Vina'ya. Vina da dünyadaki bütün dinleyici kitlelerinin taptığı, olağanüstü güzel sesli bir şarkıcıdır. Rock dünyasının gözdesi olan bu çiftin büyük aşkını bize aktaran Rai adlı fotoğrafçı ise, aynı zamanda Vina'ya âşık olan ikinci erkek olarak romandaki sacayağını tamamlar.


"Rushdie'nin en beğenilen romanı olacağına inanıyorum." James Wood, Guardian

"Bu, muhteşem, parlak, pırıl pırıl bir zekâyla örülmüş bir destan... Rock'ın Ulysses'i... Harika bir anlatım. İnsancıl ve çok keyifli."

Yorumlar

  1. Kitaplıkta Öfke ve Utanç kitapları var. Ben de Rusdie okumak istiyordum. Şeytan Ayetleriyle çok gündeme gelmişti, çocuktum o zaman. Sonrasinda hep merak etmişimdir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende yazarı geç okuyanlardanım ve keşke önce okusaydım demiştim. Utanç önemli romanlarından, çok sevmiştim. Öfke'yi bilmiyorum ama yavaş yavaş diğer kitaplarını da okumayı düşünüyorum. Teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  2. Bu roman yazarın çok okunan eserlerinden değil zaten, ben de Can indiriminde görünce yalnızca yazarına bakıp almıştım. Güzel yorumunuz için teşekkür ediyorum. sevgiler:)

    YanıtlaSil
  3. Selam. :)
    Yazarın "Altın Ev" kitabını okudum.Sonlara doğru biraz sıkılsamda sevdim yazarı.
    Diğerleride listede. Anlatmını sevdim. Yer yer uzamalar olsada anlattğı detaylar okutuyor bana kendini.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, günaydın:)
      Ne güzel sevdiğimiz ortak yazarlar olması:) Salman Rushdie bana çok hitap etti, bu kitabı bile sıkılmadan okudum ki insanı sıkma potansiyeli olan bir romandı. Başka kitaplarından devam:) sevgiler:)

      Sil
  4. yazarı okuyamıyorum pek Gül Hanım, herkese hitap etmez diyorsunuz o zaman ben pas geçiyorum, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarı sevmiyorsanız hiç önermem zaten:) başka yazarlara Eren Hanım, sevgiler:)

      Sil
  5. Salman Rushdie' yi okumadım ama merak da ediyorum. Kütüphanede gördüm kitaplarını bir tane alıp deneyeyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de deneyin çok değişik bir tarzı var ve umarım seversiniz. Teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  6. Kitabın adı çok güzelmiş, şarkıyı dinleyeceğim şimdi. Kitapların her konuyu anlatmaya çalışma durumunu pek sevmiyorum, belki diğer kitaplarına bakarım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazardan daha önce okumadıysanız bu kitaptan başlamak doğru değil zaten. Keyifli okumalar, sevgiler:)

      Sil
  7. Sanırım 1 kitabını okudum, gerçi ŞEytan Ayetlerini okumayı istiyordum ama bakalım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende yavaş yavaş okuyorum ama önemli kitaplarından bir tane okuyabildim daha. Size de keyifli okumalar Eylem Hanım sevgiler:)

      Sil
  8. şeytan ayetlerini türkçe ve ingilizce okudum. iyiydi. ivit önemli yazarlardan. okunabilirmiş pikii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bakalım bir ara bende okuyacağım o kitabı umarım:) Sevgiler:)

      Sil
  9. Bende var ama hala cesaret edip başlayamadım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Madem kitap sizde var iyi bir zamanınızda deneyin, zaten yazarın tarzı size uyarsa biraz zaman alsa da okunuyor:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH