ALEXANDRE DUMAS - SİYAH LALE

Dumas'nın aşağıda sayılan önemli eserlerinin (bu romanda dahil) dizilerini veya filmlerini izledim ama ilk kez okuyorum... roman; Birleşik Eyaletler Cumhuriyeti Eski Başbakanı Johan de Witt (1625-1672) ve kardeşi Dordrecht'in Eski Belediye Başkanı ve Hollanda Eyaleti temsilcisi Cornelis de Witt'in (1623-1672), Fransa'nın Hollanda'yı işgal etmesinin sorumlusu olarak görülerek Lahey'de öfkeli halk tarafından acımasızca linç edilerek öldürülmesi ile başlıyor, suskun lakabıyla tanınan Willem van Orange'ın(*) kral olarak başa geçmesiyle devam ediyor, bu arada Cornelis de Witt'in vaftiz oğlunun siyah laleyi yetiştirme çabasını ve bu sırada başına gelenleri okuyoruz...

Roman iyiydi ama siyah lale konusunu bildiğim için bana pek etkileyici gelmedi, buna rağmen tarihi kısmını okumaktan ve öğrenmekten memnun kaldım, kitabı herkese öneririm...

Not

  1. (*) Burada bir karışıklık var; internetten gördüğüm kadarıyla (Suskun) Willem van Orange 1533-1584 arasında yaşamış görünüyor dolayısıyla de Witt kardeşlerle bir alakası olamaz, onlarla aynı tarihlerde yaşayan İngiltere, İrlanda ve İskoçya Kralı William III (Hollandaca: Willem Hendrik (1650 -1702), ayrıca yaygın olarak Orange of William olarak bilinir) olmalı. Karışıklık orijinal metinden mi çeviriden mi kaynaklanıyor bilmiyorum ama editörün bu konuyu açıklığa kavuşturması gerekiyordu. Sayfa 2'de yer alan editörün notunda yalnızca Hollanda'nın turuncu renginin Willem van Orange'dan geldiği belirtiliyor.

  2. Ayrıca metin içinde bazen Johan de Witt bazen de Johan Witt yazılmıştı başka özel isimlerde de benzer hatalar vardı T. İş Bankası Yayınlarına hiç yakıştıramadım, her iki sorunda umarım sonraki basımlarda düzeltilir. 

Yazar: Alexandre Dumas

Çevirmen: Volkan Yalçıntoklu

Özgün Adı: La Tulipe Noire

Sayfa Sayısı: 256

Basım Yılı: 2022 (13. Baskı) 2016 (1. Baskı)

Yayınevi: T. İş Bankası

Alexandre Dumas On dokuzuncu yüzyılda Avrupa’yı saran siyasal ve sosyal çalkantıları yaşamasına rağmen daha çok on altıncı ve on yedinci yüzyılın tarihi olaylarını konu alan üç yüzden fazla roman yazdı. Yaşadığı dönemin sevilen ve en çok okunan romantik yazarlarından biridir. Siyah Lale romanı, yazarın Monte Cristo Kontu, Demir Maske gibi en tanınmış eserleri arasında yer alır. Hollanda tarihinde “lale çılgınlığı” olarak bilinen dönemin üzerinden otuz yıl geçmiştir. Johan de Witt ve kardeşi Cornelis idam edilmiştir; Hollanda, tarihinin en sancılı günlerini yaşamaktadır, bu sırada Çiçek Üreticileri Derneği ilk siyah laleyi yetiştiren kişiyi ödüllendireceğini ilan eder. Cornelis van Baerle adındaki genç bir doktor, ilk siyah laleyi yetiştirmek için harekete geçer, ama yazgısı onun bu arzusunu hapisle, aşkla ve fedakârlıkla sınayacaktır.

Alexandre Dumas: (1802–1870), Fransız yazardır. Adaş oğluyla karıştırılmaması için Alexandre Dumas père adıyla da bilinir. Macera türündeki tarihi romanlarıyla ünlüdür. Eserlerinin 100 dile çevrilmesi sayesinde en çok okunan Fransız yazarlardan biri olmayı başardı. Monte Kristo Kontu, Üç Silahşorlar, Yirmi Yıl Sonra ve Demir Maskeli Adam gibi romanlarından bazıları dizi şeklinde yayınlandı. Yirminci yüzyılın başlarından beri romanları yaklaşık 200 kadar filme uyarlandı.

Yorumlar

  1. Dizileri izlesem de bende kitaplarını okumak istiyordum en az bildiğim Siyah Lale idi o yüzden ondan başladım ama konuyu bilmek pek iyi değilmiş:( o yüzden diğerlerini de okur muyum veya ne zaman okurum bilmiyorum:) Size keyifli okumalar, sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Monte Kristo Kontu'nu bende ayrı severim:) Umarım keyifle okursunuz sevgiler:)

    YanıtlaSil
  3. Yazarı hiç okumadım daha. Monte Kristo Kontu nasıl acaba, merak ettiğim bir kitaptı. :) Bu kitap da iyi gibi geldi, teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Monte Kristo'nun kitabını okumadım ama filmi çok güzeldi, Siyah Lale'de sürükleyici, rahat okunan bir romandı. Ben teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  4. çok severim kitabı da yazarı da :) üç silahşörler ve onun devamı üç silahşörler 20 yıl sonra, ikisini de çok severim ayrıca :) dumas dizi film gibi yazan ilk romancı tarihte :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle dizi film gibi yazıyor çok haklısınız:) Sevgiler

      Sil
  5. Çocukken kısaltılmış edisyonunu okumuştum ama bu sıralar yine aklımdaydı okumak.

    YanıtlaSil
  6. Monte Kristo Kontu'nu çok sevmiştim, bir de Alexander Dumas Fils (oğul) var:)) (şimdi baktım da kendisi için gayri meşru denmiş, hem de bu isimle:))) onun da bir romanını okumuştum, kusura bakmayın biraz alakasız oldu ama yazara bakarken başka şeylerle karşılaştım size de söylemeden geçemedim:)) elinize sağlık, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kusuru Eren Hanım bilakis memnun oldum. Bende önce oğul Dumandan Kamelyali Kadını okumuştum Keyifli okumalar sevgiler:)

      Sil
    2. Dumas yazmistim Duman olmuş telefondan yazmayı hiç sevmiyorum :(

      Sil
    3. Evet Gül Hanım otomatik tamamlayı ben de hiç sevmiyorum, bir de inatçı sormayın:))

      Sil
    4. Aynen öyle çok inatçı:)

      Sil
  7. Dumas'ı sadece çocukken okumuştum. Sonrasında kitaplarını başkalarına yazdrdığını öğrendim hatta bu konu hakkında baya yüklü para da vermiş Fransa'ya sonra bir şekilde üstünü kapatmış tabii. Ama hala daha bu kavga güncelliğini koruyor o yüzden çok ciddiye alamıyorum yazarlığını okuma sıramda gerilere iteklediğim bir yazar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında öyküyü, karakterleri, ana çatıyı oluşturuyormuş aradaki bölümleri başkalarına yazdırıyormuş ama sonunda tamamını gözden geçirip o bitiriyormuş. Bu konuyu okuduğum Arturo Pérez-Reverte'nin Dumas Kulubü kitabında gölge yazar kullanıyordu ama onun dehası olmasaydı kitaplar bu kadar güzel olmazdı diyordu. Bu durumu öğrendiğimde çok şaşırmıştım, olmasa iyiydi ama yine de Dumas kitaplarını (sadece bunu okuyup, diğerlerini seyrettiysem de ) severim. Teşekkürler, sevgiler:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH