PHILIPPE DJIAN - 2030

Kitabın kapağında ''bir iklim krizi romanı'' yazıyor; orijinalinde de var mıydı yoksa bizim yayınevi mi ekledi bilmiyorum ama ben bu romanı bu ibare için aldım... yazarı da denemek istiyordum bir taşla iki kuş diye düşündüm... sonuç: kuşlara yazık oldu kitabı çöpe atın gitsin... böyle bir durumla karşılaştığımda sinir oluyorum kitap değil başka bir ürün olsa bana defolu mal satmışsınız diye geri götürmüştüm çoktan...

Önce yayınevinden başlayayım; Düşbaz Kitaplar, Ayrıntı Yayınlarının ikinci markasıymış ama daha yazarının adını doğru yazmayı bile beceremiyor (resme bkz.) arka kapakta ise kayınbiraderi Anton'a ait laboratuvarda çalışıyor deniliyor ama Anton aslında eniştesi !!! vs. vs.

Yazara gelirsek seks ağırlıklı bir hikaye yazmak istiyormuş herhalde ama ilgi çeksin diye iklim krizini yalapşap üzerine yapıştırmış, durum budur.. iklim krizi diye anlattığı hava sıcaklıkları çok yükseldi, her yer kavruluyor, yangınlar çıkıyor, herkes klimalara yüklendiği için sık sık elektrik kesintileri yaşanıyor, yağmur yağdığında ise sürekli seller geliyor şeklinde, bunu tekrar tekrar yazıp duruyor... onun dışında her şey bildiğiniz gibi mum ışığında viskilerini içip, Porsche arabalara binip geziyorlar, bir iki çevrecide gösteri yapıyor filan... 2030'da yaşanacağını düşündüğü iklim krizi için öngörüsü bu, birde kadın erkek herkesin elinde yelpaze var (bu yaratıcı fikri ne kadar düşündü acaba?!!!) onun dışında Greg ve diğer karakterlerin seks maceralarını okumaya devam ediyoruz... 50 sayfadan sonra kaldırıp atıyordum ama kısa bir kitap diye zorlayarak bitirdim... yazarın üslubunu da hiç sevmedim, çok sıkıcıydı, ciddi anlamda kandırılmış hissediyorum, okumaya hiç yeltenmeyin gözünüze/zamanınıza yazık... 

Yazar: Philippe Djian

Çevirmen: Seda Ağar

Özgün Adı: 2030

Sayfa Sayısı: 144

Basım Yılı: 2022

Yayınevi: Düşbaz

Fransız edebiyatının en üretken yazarlarından olan Philippe Djian, 2030’da alışılmış karakterlerinin dünyasından ve haletiruhiyesinden çok da uzaklaşmadan bu kez farklı bir konuya el atıyor. Küresel ısınmanın tehdidi altındaki, distopyaya yaklaşmasına ramak kalmış bir dünyayı tasvir ediyor ve böylesi bir dünyada yerini bulmaya ya da korumaya çalışan altı karakter üzerinden hem keyifli hem de dikkat çekici bir hikâye anlatıyor.
Yıl 2030… Saçları örgülü küçük bir kızın küresel ısınmaya ve çevre sorunlarına dikkat çekmek için okulu kırıp ülke ülke dolaştığı günler geride kalmış, aradan on yılı aşkın bir süre geçmiş. Altı ay süren bunaltıcı yazlar, aniden bastıran dondurucu soğuklar, seller, orman yangınları, uzun süren elektrik kesintileri ve daha nice ürkütücü gerçeklik gündelik yaşamın bir parçası haline dönüşmüş. Çanlar on yıllardır çalıyor ama ancak küçük bir azınlık tarafından duyuluyor ya da dikkate alınıyor. Djian’ın roman kahramanlarını işte böylesi bir atmosferde var olmaya çalışırken tanıyoruz.
Romanın ana karakteri diyebileceğimiz Greg, karısını ve oğlunu beş yıl önce bir trafik kazasında kaybetmiş. Kayınbiraderi Anton’a ait, çevrecilerin hedef tahtasında bulunan bir laboratuvarda çalışıyor. Konforlu ve ayrıcalıklı yaşamını Anton’a borçlu. Yaşadığı ağır travmayı henüz atlatamamış olan Greg, vicdanı ve çıkarları arasında gidip geliyor. Çevre sorunlarına fazlasıyla duyarlı, on dört yaşındaki yeğeni Lucie ve onun aracılığıyla tanışıp kısa sürede âşık olduğu çevre aktivisti Véra sayesinde bakış açısı yavaş yavaş değişmeye başlıyor ancak olaylar öyle bir gelişiyor ki hikâye umulmadık bir finale doğru sürükleniyor.
Seda Ağar’ın çevirisiyle sizlerle buluşturduğumuz 2030, bugünümüze ve geleceğimize dair tüm korkularımıza ve endişelerimize ayna oluyor, bizi çok tanıdık bir yakın geleceğe davet ediyor.

PHILIPPE DJIAN: 1949’da Paris’te doğan yazar, aralarında Betty Blue (Ayrıntı Yayınları, 2018), Affedilemeyenler (Ayrıntı Yayınları, 2014), Vay… (Ayrıntı Yayınları, 2015), Marlène (Düşbaz, 2021) kitaplarının da olduğu yirmiden fazla roman yazmıştır. Senaristliğini ve yönetmenliğini Jean-Jacques Beineix’in üstlendiği Betty Blue başta olmak üzere romanlarının çoğu beyaz perdeye aktarılmıştır. Roman yazarlığının yanı sıra gazeteci, söz yazarı ve senarist olarak da varlık gösteren Djian, Paris’te yaşamaktadır.

Yorumlar

  1. Sevilmemiş bir kitabın okur yorumunu okumak ayrı keyifli :) Kitabı okumadım ama açıkladığınız noktalar gerçekten sinir bozucu duruyor. Ayrıntı isim yapmış bir yayınevi. Ona bağlı başka bir yayınevi olduğundan kitap da bir şekilde reklam elde etmiştir muhtemelen ama kimse de mi kontrol etmez şu basımı. Çok bariz yanlışlar yapılmış. Bunun dışında içerik de ilgimi çekmedi. Yine de yorumunuz dediğim gibi keyifliydi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayal kırıklığım büyük olunca epeyce saydırdım:)) Çok teşekkürler, sevgiler

      Sil
  2. Kitapları övmek kolay da, asıl işin eleştirmek olduğunu düşünüyorum. Haklı gerekçelerle yazılan bir eleştiri alkışı hak ediyor. :)

    YanıtlaSil
  3. djian bütün kitaplarını okudum, bir ikisi dışında sevdim, bu romanı daha okumadım :) belki kötüdür tabii, bütün kitaplarını okuduğum için okurum mutlaka, kitabı sevmesem de fark etmez :) yayınevi konusu tuhafmış, baskısı filan yani evet hep ayrıntı bastıydı :) ama djian ı sevmeyeceğini biliyordum ben :) yeraltı edebiyatı dili sana yakın değil tabisi :) yeraltına pek girmes sen mademsi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben yeraltı edebiyatı sevmiyorum ama bu yeraltı edebiyatı değildi zaten, iklim romanı yazmaya çalışmış (herhalde?) becerememiş hepsi bu. Ayrıca dili çok sıkıcıydı. Neyse Djıan'ı size bırakayım ben burada ayrılıyorum:))

      Sil
  4. O zaman koşarak uzaklaşıyorum. Kitaplar o kadar pahalı ki zira eskiden gördüğümü sepete atarken şimdi ince eleyip sık dokumaya başladım. Aldığım her kitabın en azından bir miktar hoşuma gitmesini istiyorum ki paramı heba etmiş hissetmeyeyim. Ve keşke kitapta da beğenmedim ben bunu deyip iade edebilme şansımız olsaydı. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende aynen sizin gibi beğenmeyeceğim kitaplara para harcamak istemiyorum. Tabii ki beğeniler çok farklı herkese hitap eden kitaplar basamazlar ama benim geri verirdim sözünden kastım üstüne ''iklim krizi romanı'' yazmaları. Roman iklimden yukarıdaki kadar bahsediyor ve 2030 için öngörü filan değil bugünde olanları yazmış yeni bir şey yok, niye gelecekte geçiriyorsun o zaman?. Tüm bunlar bana aldatılmışlık hissi verdiği için geri verirdim dedim. Neyse bu da böyle oldu, başka kitaplara diyelim sevgiler:)

      Sil
  5. Siz aynı konuda başka bir roman okumuş çok beğenmiştiniz... Gerçekten okuru kandırmak denir buna:)) seks maceraları ismiyle basıp araya iklim krizini sokuştursaymış daha faydalı olurmuş:)) elinize sağlık Gül Hanım, keyifli okumalar sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu tip konuları merak ediyorum keşke iyi yazılsaydı :( Çok teşekkür ediyorum Eren Hanım, sevgiler:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH