JAVIER CERCAS - SALAMİNA ASKERLERİ

J. Cercas'dan okumak istiyordum; Salamina Askerleri'ni hem konusu hem de yazarın en iyi kitabım demesi nedeniyle merak ettim ve buradayız... kitap Rafael Sánchez Mazas'ın kurşuna dizilmesi ve bundan kurtulmasını konu alan gerçek hayat hikayesini merkeze alıyor, bir iç savaş (ve sonrası) sorgulamasını okuyoruz...

Konu 3 bölümde anlatılmış; ilk bölümde Sánchez Mazas hakkında yaptığı araştırmayı ve kitabı yazmaya nasıl karar verdiğini anlatıyor (iyi, sürükleyici), ikinci bölümde Sánchez Mazas'ın hayatı ve bu kurşuna dizilme hikayesi yer alıyor (bir faşistin hayatı çok da cazip değil ama okunuyor)... ilk iki bölümü bitirdiğimde tamam fena değil de acaba tüm dünyada neden bu kadar çok sevildi sorusunun cevabını pek bulamadım hatta idare eder bir kitap gibiydi... son bölümde ise kitabı tamamlama sürecini ve Sánchez Mazas'ın hayatını kurtaran Cumhuriyetçi asker Miralles'in hikayesini okumaya başlıyoruz (bir miktar kurguda var), ortaya bir şaheser çıkıyor ve garip bir şekilde tüm kitabı bütünlüyor ve ilk iki bölümün idare eder halini de bir üst seviyeye çıkarıyor... son bölüm o kadar etkileyici ve hüzünlüydü ki gözyaşlarımı tutamadım ve çok sevdim...

Yazarın kitabın 2015 baskısı için yazdığı uzun son sözde bu baskıya eklenmiş o da çok iyiydi, hala bir başyapıt mıdır ona çok emin değilim ama sonuçta kitabı sevdim ve herkese öneririm...

''Salamina Askerleri, genel ve alışıldık okur kitlesinin en çok tercih ettiği, hala en çok okunan kitabım olmasına rağmen, sezgileri kuvvetli pek çok dürüst eleştirmene hatta birçoğuna bakılırsa ondan daha iyi kitaplar yazdım, metni yeniden okuyana kadar ben de aynı kanıdaydım. Şu anda öyle düşünmüyorum; artık alışıldığı üzere genel ve sıradan okur kitlesinin haklı olduğu kanısındayım. Daha da ötesi: On dört yıl boyunca, metinle ilgili kulaktan dolma konuştuktan sonra onu yeniden okuduğumda bana öyle geldi ki bu süre boyunca metni tekrar etmemek için ondan kaçmışım, aynı zamanda hilesiz hurdasız saflığını, kendine güvenini, umutsuzluğunu, bilinçsiz cüretini, bitimsiz hüznünü ve müthiş neşesini içeren, onun seviyesinde bir kitap yazmaya çalışmışım. Korkarım başaramadım bunu, söylüyorum zaten (ya da ara ara hissediyorum) yine de söz bunu denemeyi sürdüreceğim. (syf:219 yazarın 2015 son sözü)''


Yazar: Javier Cercas

Çevirmen: Saliha Nilüfer

Özgün Adı: Soldados de Salamina

Sayfa Sayısı: 224

Basım Yılı: 2023 (2. Baskı)

Yayınevi: Everest


“Muhteşem bir kitap… Uzun zamandır okuduğum en iyi kitaplardan biri!”  Mario Vargas Llosa

Javier Cercas, adının tüm dünyada duyulmasını sağlayan ve Mario Vargas Llosa, J. M. Coetzee, Doris Lessing gibi yazarların büyük beğenisini kazanan Salamina Askerleri romanında İspanya tarihinin çok belirleyici bir dönemine farklı bir açıdan yaklaşıyor. İspanya İç Savaşı’nın son aylarında, Cumhuriyetçi birlikler bir grup Franco taraftarını kurşuna dizer. Fakat içlerinden biri, Falanj’ın kurucusu Rafael Sánchez Mazas, Cumhuriyetçi bir asker sayesinde hayatta kalır. Bu olaydan 60 yıl sonra, bir gazeteci bilinmezliklerle dolu bu tuhaf hikâyenin aslını keşfetmek için uzun bir maceraya atılır. Javier Cercas’ın “yazdığım en iyi roman” olarak nitelediği Salamina Askerleri, hikâye içinde hikâyelerle gerçekle kurmaca arasındaki ince çizgide seyreden, hatırlamak ve unutmak üzerine bir başyapıt.

“Javier Cercas, karşı konulamaz bir dolaysızlık ve incelikle, günlük yaşamlarımızda tarihle uzlaşma
olasılığına doğru, hızlı, zekice ve şefkatli bir arayışa giriyor... Muhteşem bir roman yazmış.” Susan Sontag

Javier Cercas 1962 yılında Ibahernando’da doğdu. İki yıl süreyle Illinois Üniversitesi’nde çalıştı. 1989’dan bu yana Girona Üniversitesi’nde İspanyol edebiyatı profesörü olarak görev yapıyor. El País gazetesinde yazıyor. Hikâyelerini topladığı ilk kitabı El móvil (Saplantı) 1987 yılında yayımlandı. İlk romanı El inquilino (Kiracı) 1989’da, ikinci romanı El vientre de la ballena (Balinanın Karnı) 1998’de okurlarıyla buluştu.

2001'de yayımlanan Salamina Askerleri ile dünya çapında bir üne ulaştı. Roman otuzu aşkın dile çevrildi, çok sayıda ulusal ve uluslararası ödül kazandı, beyazperdeye uyarlandı.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

STEFAN ZWEIG - İNSANLIĞIN YILDIZININ PARLADIĞI ANLAR

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH