FATMA ALİYE - REFET

On yıl önce ilk kadın romancımız Fatma Aliye'den Muhaderat romanını okumuştum ama başka kitapları olduğunu bilmiyordum, Refet'i T. İş Bankası Yayınlarından görünce çok sevindim...

Uzun öykü şeklindeki bu kitapta, annesi ile İstanbul'a gelen ve fakr u zaruret içinde okuyarak öğretmen olan bir kızın hikayesi anlatılıyor, dönemin gerçekleri ve eğitim üzerine olan görüşlerle... yazarın kendi görüşlerini (özellikle eğitim ve insanların davranışları hakkında) kısa denemeler şeklinde hikayenin içine serpiştirdiğini görüyoruz...

Konu bilindik ama keyifle okuyorsunuz, yazarın her iki kitabını da öneririm...

Yazar: Fatma Aliye
Günümüz Türkçesi: Senem Timuroğlu
Sayfa Sayısı: 152
Basım Yılı: 2018
Yayınevi: T. İş Bankası

Refet, Türk edebiyatında yer alan ilk kadın öğretmen baş karakterdir. Türkçenin ilk kadın romancısı Fatma Aliye’nin kaleminden çocukluktan genç kadınlığa, elindeki tek sermayesi aklı olan yoksul bir kızın öğretmen okulundan mezun olarak tek başına ayakları üzerinde durma hikâyesini okuruz. Refet farklı kadınlıkları, sınıflar arası kadın dayanışması ve kadınların gündelik yaşamlarını oldukça yalın bir biçimde anlatır.

Fatma Aliye (Topuz): (1862- 1936) Ahmet Cevdet Paşa ve Adviye Hanım'ın çocuğu olarak İstanbul'da doğar. Her hangi bir eğitim almayan Fatma Aliye, ağabeyine verilen özel dersleri takip ederek kendini geliştirir. Ailesini ikna edip özel ders alarak iyi derecede fransızca öğrenir. 1889’da “Bir Kadın” imzasıyla çevirdiği, George Ohnet’den Meram romanıyla edebiyat dünyasına ilk adımını atar. 1891’de yayımlanan ikinci yapıtı Hayal ve Hakikat’i Ahmet Mithat’la yazar. Çok geçmeden sırasıyla Muhaderat, Refet, Levayih-i Hayat, Udi ve Enin romanları kendi adıyla yayımlanır. Refet ve Udi Türk edebiyatının çalışıp ayakları üzerinde duran ilk kadın karakterlerini anlatır. Romanlarındaki başkarakterlerin hepsi mücadeleci ve güçlü kadınlardır. Yapıtları yurtdışında ilgi görür. Udi romanı 1899’da Gustave Séon tarafından Fransızcaya çevrilir. Ev ziyaretleri yapan Avrupalı kadın gezginlerin Osmanlı kadını hakkındaki yanlış izlenimlerini değiştirmek için kaleme aldığı Nisvan-ı İslam 1894’te Rus şarkiyatçısı Olga de Lebedef ve Nazimé Roukié tarafından Fransızcaya ve Beyrut’ta tefrika edilmek üzere Arapçaya çevrilir. 1893 Chicago Kitap Fuarı için hazırlanan “The Woman’s Library of The World’s Fair” adlı kataloğunda biyografisi ve kitapları yer alır. Filozofların biyografilerinden oluşan Teracim-i Ahval-i Felasife adlı yapıtıyla felsefi bir deneme olan Tedkik-i Ecsam Türkiye’de bir kadın kaleminden çıkan ilk felsefe yapıtlarıdır. Kosova Zaferi ve Ankara Hezimeti ile yarım kalan Ahmet Cevdet Paşa ve Zamanı bir kadın yazara ait ilk tarih yapıtlarıdır. İslam’ın ilk zamanlarında yaşamış kadınların biyografilerini yazdığı Nâmdârân-ı Zenân-ı İslâmiyân çalışması ise bugün yeni yeni oluşmaya başlayan feminist tarih bilincinin erken örneğidir. Kadınlara ait en uzun süreli yayın olan Hanımlara Mahsus Gazete’nin ilk günden itibaren etkin bir kalemi olan Fatma Aliye, makalelerinde İslam’ı ataerkil yorumlarından sıyırarak yorumlamayı önerir ve çokeşliliği, evlilik ve örtünmeyi bu yaklaşımla ele alır. Fatma Aliye, döneminde büyük bir cesaret, inat ve direniş sergileyerek kalemi elinden bırakmamış, kendinden sonra gelen kadın edebiyatçıları da yazılarıyla desteklemiştir.

Yorumlar

  1. "Eğitimci olan yazarlar" mutlaka eğitimin önemini kitaplarında bahsediyor.Boyle yazarlara toplumumuzun ihtiyacı var..Teşekkürler editör kitap ve yazar tanıtımı icin

    YanıtlaSil
  2. Bu kitabı okumamıştım. Öneri için teşekkürler... Emeğinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  3. Aklimdakilerden beğenmiş olman moral verdi gerçekten hevesle baslayacagim

    YanıtlaSil
  4. Popüler kitaplar hep birbirinin aynı oluyor bazen... Böyle gözden uzak kitapları da okumak gerek... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, özellikle de 19. yüzyılda doğmuş bir kadın yazarımızı mutlaka okumalıyız. Sevgiler:)

      Sil
  5. Ayyy hiç okumadım benim ayıbım nasıl ihmal etmişim ki bunu! Gerçekten kızdım kendime, ilk kadın romanıcımızın romanını mutlaka almalı ve okumalıyım, çok teşekkürler Gül'cüğüm, eline sağlık. Sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kendinize pek kızmayın Müjde Hanım daha yeni yeni görünür oldu, bir şekilde yayıncılık sektörümüz unutmuş. Neyse geç olsun güç olmasın:) teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  6. duydum okumadım tımıms okuycam yazarın kitaplarını saooool :)

    YanıtlaSil
  7. 2019 okunacaklar listeme aldım. Teşekkürler..

    YanıtlaSil
  8. bu kitabı bilmiyordum ama ilgimi çekeceğini düşünüyorum, teşekkürler paylaşımınıza:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Denemekte fayda var o zaman, iyi okumalar, sevgiler:)

      Sil
  9. ay benim olağanüstü akıllı arkadaşım dizisi çokzel yaaa :) farrente işte ya seversin herhaldesi :) (dizipub) :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabı bana pek hitap etmemişti ama dizi olarak izlenebilir evet. Şu sıra Fortitude diye bir kuzey/british dizisi izliyorum ama ürkünç olmaya başladı korka korka izliyorum:)) ona da siz bakın sevebilirsiniz.

      Sil
    2. kısa dizi güzel. fortitude bakayım not aldım. julia roberts ın dizisi homecoming de bir deneyin :) her şeyi izliyom ben yaa. bugünlerde anime dizilere geçiyorum bakalım :) size de iyi yıllar. bu yıl da kaliteli kitaplar okuyup beni kıskandırın yaniii :)

      Sil
    3. :)) İyi yıllar, sevgiler..

      Sil
  10. Fatma Aliye, ne kadar mücadeleci ve aktif bir kadın yazarmış..kendini bayağı geliştirmesi,yurt dışında bile tanınmasına neden olmuş..kitabı okumadım ve yazarı da tanımıyodum ama sayenizde öğrenmiş oldum,bilgilerin emeğinize sağlık..✔😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O devir için çok öncü ve kadın haklarına değinen bir bir yazar, sadece biraz unutulmuş görünüyor umarım yeni kitapları da yayımlanır. Teşekkür ediyorum

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH