MIGUEL ANGEL ASTURIAS - KASIRGA

Miguel Angel Asturias, Guatemala'nın Ciudad kasabasında 9 Ekim 1899 tarihinde dünyaya geliyor. (....) Guatemala'nın San Carlos Üniversite'sinde hukuk okuyor. ''Yerlilerin Sosyal Problemleri'' adındaki tezi ile devlet hukuk sınavını veriyor (1923). Bundan sonra da öğrenimini tamamlamak için Avrupa'ya geliyor. Sorbon'da okuyor. Geliş o geliş. Ara sıra, bir iki yıllığına yurduna dönüyor, bazı yüksek mevkilere getiriliyorsa da, ömrünün çoğunluğunu Paris'te ve sürgünde geçiriyor. Yeni düşünceli ve yurtsever öncüler işbaşına gelince, Asturias, Paris büyükelçisidir. Faşist cuntacıların bir askeri darbesinden sonra da sürgündedir. (.....) Kendi ifadesine göre, İspanyolca konuşulan bölgelerde ne zaman kitapları toplanır ve yasaklanırsa, bu hareket bir faşist idarenin öncüsü ve habercisi sayılırmış. (syf:7 Tahir Alangu'nun önsözü) 1967'de edebiyat dalında Nobel Ödülüne layık görülen Asturias, 1974'de Madrid'te ölmüştür.

Özgeçmişi, kitapları, ülkesinde ve dünyada bıraktığı iz anlamında Asturias şüphesiz kayda değer bir yazar... bende epey zamandır okumak istiyordum, başlangıç için Muz Üçlemesini seçtim, ilk kitap Kasırga (1950'de yazılmış) diğerleri Yeşil Papa (1954) ve Gözleri Açık Gidenler (1960)...

Seveceğim bir kitap olacağını düşünerek (neredeyse bundan emindim) başladım ama maalesef büyük hayal kırıklığı oldu... Amerikalıların ülkesinde çevirdiği dolapları, halkının durumunu çok karmaşık bir biçimde anlatıyordu, değişik anlatıma itirazım yok ama hiç bir şekilde merakımı uyandırıp takip etmemi sağlayamadı ve zorla okudum (başka bir yazar olsa başlarda bırakmıştım) ve epeyce sıkıldım... dolayısıyla ben seriye devam etmeyeceğim ama nihayetinde büyük bir yazar, deneyip kararınızı kendiniz verin derim...


Yazar: Miguel Angel Asturias

Çevirmen: Leyla Gürsel

Özgün Adı: Vientofuerte

Sayfa Sayısı: 240

Basım Yılı: 2016

Yayınevi: Yordam Kitap

Nobel ödüllü Guatemalalı yazar Miguel Angel Asturias, entelektüel üretimine, Orta ve Güney Amerika'daki dinleri, yerel inanışları, mitolojiyi, folklorik dansları vb. inceleyerek başlayan bir yerel kültür araştırmacısı aynı zamanda. İlk edebî ürünlerini, bu akademik araştırmalarını edebiyat diliyle harmanlayarak veriyor ve bu alanda giderek ustalaşarak kıtanın ünlü "büyülü gerçekçilik" akımının da kurucularından biri oluyor.

Asturias'ın 1950-60 yılları arasında kaleme aldığı, "Muz trilojisi" olarak da bilinen üçlemesinin ilk kitabı olan Kasırga, işte bu araştırmalarıyla ulaştığı ustalık döneminin, yerli kültürüyle harmanladığı yazınsal dilinin ve "büyülü gerçekçilik" akımının en önemli yapıtlarından biri.

Bir yanda büyük Amerikan tekellerinin bakir ormanları sökerek açtığı muz tarlalarında çalışan işçiler, köylüler ve Yerliler; diğer yanda küçük toprak sahipleri ve onları örgütlemeye çalışan Amerikalı bir karı koca... Hepsinin üstünde ise kendini bu kez bir "kasırga"yla gösteren o amansız Doğa!

Yazar, edebiyat tarihçisi ve folklor araştırmacısı Tahir Alangu'nun sözleriyle, "Kasırga, burada toplum çatışmalarının, halktan yana olan o esrarlı tabiat güçleri karşısındaki aczini ve küçüklüğünü anlatırken, bir yandan da yabancıya karşı çıkacak büyük bir Yerli direnişin sembolü olarak kullanılıyor."

Üçlemesinin ardından, "Muz ve gıda sektöründe yabancıların hâkimiyetini eleştirdiği ve Guatamelalı Yerlilerin nasıl sömürüldüğünü anlattığı" için, Soyvetler Birliği'nde dönemin en yüksek nişanı olarak kabul edilen Lenin Barış Ödülü'nü de kazanan Asturias; kökü yüzyıllara dayanan halk kültürünü, modern edebiyatı ve yaşadığımız çağın toplumsal gerçekliklerini harmanlayarak zihnimizde kasırgalar koparmaya devam ediyor…

Yorumlar

  1. Eserleriyle tanışmak isterdim ama emin olamadım. Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki bir gün denersiniz:) çok teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  2. asturias iyi yazarlardan hıhıms, bişlerini okuduydum ama hatırlamıyom ama bu demekki nayn :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki de ben sevmedim bilmiyorum ama üslubu hakikaten zorlayıcı:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH