RALF ROTHMANN - Süt ve Kömür

Geçen sene yazarın Baharda Ölmek ve O Yazın Tanrısı romanlarını okudum ve sevdim, bu iki kitabın devamı gibi olan Süt ve Kömür'e geldi sıra... romanlar üçleme gibi (karakterler ortak) ama mutlaka hepsini okumanız gerekmiyor tek tek de okunabiliyor, bunu da not etmiş olayım...

İlk iki roman II. Dünya Savaşı sırasında, bu ise 1960'ların sonlarında bir kömür havzasında geçiyor... aşağıda da göreceğiniz üzere yılların (savaşın) yükü üzerlerine binmiş bir ailenin dramı anlatılıyor... anne babanın ilişkileri çok yıpranmış, çocukların her biri kendi aleminde tepkiler veriyor, ergenlik sorunları hikaye içinde epeyce yer kaplıyor...

Yazarı çok başarılı buluyorum o kesin, ilk iki romanı da severek okumuştum ama bunda öyle olmadı maalesef... hikayenin aşırı mutsuz durumu beni çok zorladı, ergenlik sorunları hiç ilgimi çekmedi o kısımlarda sıkıldım, Simon'un geçmişi hatırlamasıyla ilerlediği için öykü öykü gidiyor, daldan dala atlıyordu o da bana uymadı ve bu kısa kitap çoook uzun zamanımı aldı... keşke bırakıp başka zaman okusaymışım diye de düşündüm ama öyle yapsaydım kesin yarım kalırdı, yazarı sevdiğim için yarım bırakmak da istemedim ve bitirdim... sonuç olarak; bana uymadı ama roman kötü değil, yazarı tanıyorsanız bunu da deneyin derim...  


Yazar: Ralf Rothmann

Çevirmen: Serap Gülerçin Karluk

Özgün Adı: Milch und Kohle

Sayfa Sayısı: 128

Basım Yılı: 2021

Yayınevi: YKY


Süt ve Kömür, 60’lı yıllarda Ruhr havzasında fiziksel şiddet, sıkışmışlık ve zor koşullarla başa çıkma çabasıyla şekillenen hayatları betimliyor. Ben anlatıcı Simon, annesinin ölümünden sonra kendini gençlik yıllarının geçtiği evde bulur ve o günlerdeki kırılgan ilişkilere dair anıları canlanır. Baba, Schleswig’deki süt sağma taburesini yeraltındaki yıpratıcı maden işiyle değiştirmiştir, hafta sonları dans kaçamaklarıyla biraz soluk alan annenin, kocasının bir iş arkadaşıyla, misafir işçi Gino’yla ilişkisi vardır. 15 yaşındaki Simon, anne babası için ciddi anlamda kaygılanamayacak kadar kendi ergenliğiyle meşguldür ancak hassas psikolojisiyle kardeşi, ebeveyn ilişkisinin başarısızlığına çok daha farklı tepki verir...

Annem gülmedi, sadece baktı ona; ama bakışında o denli yabancı, şenlikli bir şey vardı ki ben doğmadan önceki bir dünyaya ait bir bakışmış gibi geldi bana. Gino çakmağını çaktı, bir an için ortamda açıklanamaz ve bir alevin ağırlığı kadar kavranamaz bir değişiklik sezdim.

“Bu yazı dilinin ardında aslında hep özlemini çektiğimiz bir yazın var. Ralf Rothmann kendi kuşağını en iyi temsil eden yazar.” -Peter Handke

“Ralf Rothmann, Süt ve Kömür’le büyük bir iş başardı: Konuyu fazla uzatıp tadını kaçırmadan, akıllıca, yaşam dolu ve zarif bir biçimde ele alan, Anglosakson öncüllerinden aşağı kalmayacak bir Alman yazını.” -Hartmut Wilmes, Kölnische Rundschau

Ralf Rothmann 1953, Schleswig doğumlu. Gençliği Ruhr havzasında geçti. İlk öykü kitabı “Messers Schneide” 1986’da yayımlanan yazar, yapıtlarıyla 2005’te Heinrich Böll ödülüne, 2006’da Max Frisch ödülüne, 2013’te Friedrich Hölderlin ödülüne layık görüldü. Berlin’de yaşıyor.

Yorumlar

  1. Bu yazarı not aldığımı hatılıyorum inşallah sıra bir ara gelir. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım gelir, yazar çok başarılı zira. Diğer kitaplarından başlamanızı öneririm. Teşekkürler:)

      Sil
  2. Diğer iki kitabı okumuş biri olarak, hatırlatma çok işime yaradı. Aslında yazıyı okurken bir an aldım da okumadım mı diye düşündüm çünkü kapağı hatırladım, sonra kitaplıkta bulamadım. Demek ki alınacak. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keyifli okumalar, umarım siz seversiniz:) Teşekkürler

      Sil
  3. YENİ YAZARLAR KEŞFETMEYE BAYILIYORUM :) Listemize alalım bakalım. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazar çok iyi, umarım seversiniz:) Teşekkürler

      Sil
  4. Bazen böyle oluyor işte, kısacık roman sakız gibi uzuyor:)) elinize sağlık Gül Hanım, keyifli okumalar dilerim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet maalesef:( ama bu romanda beklememiştim ters taraftan geldi:) yapacak bir şey yok. Çok teşekkür ederim Eren Hanım, sevgiler:)

      Sil
  5. Şöyle ilk sayfadan içine girip oturacağım bir roman ariyorum bir süredir. Evdekileri açıp açıp kapıyorum. Bakalım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle bir kitap bende arıyorum:)) Umarım çabucak bulursunuz, keyifli okumalar:)

      Sil
  6. hımmm okurum bütün romanlarını ben de bu yazarın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özellikle ilk iki kitap çok iyiydi, buda okunur :) yazar çok iyi. Keyifli okumalar:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH