WOLFGANG SCHORLAU - Mavi Liste Dengler'in İlk Vakası

Wolfang Schorlau romanlarında karışık bir sıra izledim, önce 2. kitap Münih Komplosu'nu, sonra 3. Kitap Koruyan El'i, son olarak da ilk kitap Mavi Liste'yi okudum... seri gibi gözüküyorsa da ortak nokta her üç kitapta da olan detektif Georg Dengler; sadece onun hayatındaki gelişmeleri karıştırmış oldum ama sorun olmuyor, her üç kitapta bağımsız ve istediğiniz sıra ile okunabilir...

Önceki kitaplarda yazmıştım polisiye olarak etiketleniyor ama aslında tam bir derin devlet romanı... gerçek bir olaydan hareket ediyor, gerçek (dosya veya konu) işin iç yüzünü bilen ama kamuoyuna açıklayamayacak olan biri (Mavi Liste'de Avusturya'lı yazar-yayıncı ve eski bir papaz) tarafından yazara iletiliyor ve ortaya bu kurgu romanlar çıkıyor... ve biz okuyucu da Almanya özelinde olsa da (hatta Almanya'da böyleyse diyerek) emperyalizm/kapitalizm ikilisinin ne dolaplar çevirdiğini, ne cinayetler işlediğini ve gözünü bile kırpmadığını öğrenmiş oluyoruz ''Yazar nihayetinde sadece bir hikaye anlatabilir fakat polis, yargı ve siyaset başarısız kaldığında, kanaatimce hikayecinin de şunu söylemesine izin verilmelidir: Evet bu sadece bir hikaye ama belki de gerçekten böyle olmuştu. (Sonsöz syf:333)''

Konuya gelirsek; Georg Dengler, Almanya Federal Polis Teşkilatında (BKA) başarılı bir detektiftir, doğru bildiklerini söylemekten çekinmez, bir bombalama olayının arkasındaki faili yakalamasına rağmen bombayı o kişinin yapmış olamayacağını iddia eder ve o şekilde raporunu yazar ama hem polis, hem de savcılık Dengler'in söylediklerini dikkate almaz, raporu hasıraltı edilir ve başka bir şehre tayin edilir, sonrasında da önüne engeller çıkarılır... Dengler sonunda istifa eder ve özel detektif olarak çalışmaya başlar, bu sırada 12 yıl önce Tayland'da düşen bir Avusturya uçağında öldüğü söylenilen bir profesörün kızı, babasının uçak düşmeden önce kendisini aradığını ve uçağı kaçırdığını söylediğini dolayısıyla babasının o uçakta olamayacağını (eşyalarının uçakta olduğu saptanmıştır) ve gerçeği bulmasını ister... Dengler'in araştırması onu iki Almanya'nın birleşmesi sırasında Doğu Almanya Kamu İktisadi Teşebbüslerinin (Treuhand) başkanının suikastına götürüyor ve olaylar devam ediyor... ''Kesin kanaatim odur ki eğer Rohwedder, Treuhand'ın başkanlığı pozisyonunda daha uzun bir süre kalabilseydi, iki Almanya'nın birleşmesinin farklı ve muhakkak daha iyi bir gidişatı olacaktı. Rohwedder'e yapılan suikast bugüne kadar aydınlatılmış değil. (Sonsöz syf:330)''

Bu romanı okurken 2007'de Isparta'da düşen uçakta ölen bilim insanlarımızı düşündüm hep, o da çok şaibeli bir düşüştü ve hiç açıklığa kavuşmadı... velhasıl muhteşem bir roman, kaçırmayın okuyun derim, ben de yazarın yeni çıkan romanı Kavuran Soğuk'u alayım...

Yazar: Wolfgang Schorlau
Çevirmen: Hulki Demirel
Özgün Adı: Die blaue Liste
Sayfa Sayısı: 339
Basım Yılı: 2017 (2. baskı)
Yayınevi: İletişim

Devlet, büyük sermaye, gizli servisler ve onların düzen karşıtı silahlı örgütleri bile manipüle edebilen komploları hakkında, ürkütücü biçimde gerçekçi bir siyasi polisiye. 

Polislikten ve eşinden ayrılmış, başka bir şehre taşınmış, ufak ufak özel dedektifliğe soyunan bir yalnız adam… Demokratik Almanya'nın sanayisini özelleştirirken "kamu yararı" gözeten bir devlet kurumu ve bürokratlar… Özelleştirmenin bu "sosyal adaletçi" biçiminden memnun olmayan, güçlü bazı "çevreler"... Kızıl Ordu Fraksiyonu'nun, düzeni sarsacak bir eylem peşindeki bir hücresi… Emniyetin ve istihbaratın çatallanan yolları… "Derin devletin" dehlizleri… 

Wolfgang Schorlau, gerçek olayların titiz incelemesine dayanan romanlarıyla, kendine mahsus bir kulvar açtı. Hem belgesel kuvvetinde, hem de karakterleri, gerilimi, atmosferi, aşkı, cinselliği, sıkı arkadaşlık bağları, bar muhabbeti ile, has polisiye… "Schorlau, Georg Dengler ile devletin temelini sarsan bir karakter yarattı."-Neue Ruhr Zeıtung-

Yorumlar

  1. Dip notu geniş ve güzel açıklamalı tanıtım için teşekkürler..Farklı anlayışları okumak ufku açar diyerek not alıyorum eseri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu tip hikayeleri seviyorsanız bir tanesi deneyin Sibel Hanım yazar çok başarılı. teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  2. Gerçekten de derin devletin neler yapabileceğini okuyucularına gösteren çok önemli bir kitap..Rohwedder suikasti 1 nisan 1991'de işlenmişti,yazar bu konuda özellikle de iki almanyanın birleşmesi konusunda çok iyi tespitler yapmış..Bence de okunması gereken bir kitap,siz de kitabın tanıtımını çok iyi yaptınız,elinize sağlık..✔😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rohwedder'in sosyal devlet anlayışına uygun planları varmış ama kapitalistler bu suikasttan sonra harç mezat hepsini özelleştirmişler:( bu üç kitabı okurken hep Almanya'da böyleyse demekten bir hal oldum:( dünyada iyi bir şey olması mümkün mü hiç bilemiyorum. Çok teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  3. Gerçekten çok güzelmiş... Duymamıştım yazarı teşekkürler memnun oldum yazarın adını öğrendiğime

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem çok sürükleyici yazılmış, hem de çevrilen dolaplar açısından çok etkileyici kitaplar. Sevgiler:)

      Sil
  4. Çoook kitap var, ama insanlar internete bakmaktan unuttu okumayı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok kitap var ben de sürekli yetişemiyorum duygusu yaşıyorum. Ama bir kesim kitapların kahveli fotoğrafını çekip paylaşma peşinde, çok acayip.

      Sil
  5. oooo yazarı incelemeye alayım :)

    YanıtlaSil
  6. Münih Komplosu yazınızı hatırlıyorum, yazar başarılı anladığım kadarıyla, konu da gayet özgün, merak ettim, okumak isterim, keyifli okumalar Gül Hanım, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Schorlau'nun kitaplarında emperyalizmin çevirdiği dolaplar çok ilgimi çekiyor, ülkenin bir önemi yok her yerde at koşturuyorlar o çok ilginç. Size de keyifli okumalar Eren Hanım, sevgiler:)

      Sil
  7. trump nasıldı, snooker'da :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Trump iyiydi hakkıyla kazandı ama ben Ronnie'ciyim o yüzden sinir oldum o ayrı:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH