JENNY ERPENBECK - GÖLÜN SIRRI

Bir yıl önce yazarın Bütün Günlerin Akşamı romanını okumuş ve özellikle yazarı çok beğenmiştim... yazarın ilk kitabı yeniden basılınca gecikmeden okumak istedim... iyi ki de öyle yapmışım çok iyi bir romanmış, ilk okuduğum kitabından bile daha çok sevdim...

Arka kapakta yazdığı gibi gölün kıyısında inşa edilen bir evde yaşayan kişiler vasıtasıyla 20. yüzyılın önemli olayları anlatılıyor ama bu romanda dikkat çekici olan yazarın üslubu, asıl güzel olan o... zamandan zamana, kişiden kişiye (yine isimsiz yazılıyor, mimar, karısı, kiracılar gibi), olaydan olaya geçiyor, konuyu çok üstü kapalı, çevresinden dolanarak, kurguyu okura çözdürerek anlatıyor... kolay okunan bir anlatım şekli değil, zaman zaman kafam karıştı ama bir şekilde çözdüm ve bu anlatım şeklini çok beğendim... ayrıca hikayede hüzün hakimdi ve yaşananlara çok uyuyordu, kısa bir kitap olmasına karşın sanki uzun uzun okumuşum gibi yoğundu... özetle mükemmel bir roman çok sevdim, okuyun derim... 


Yazar: Jenny Erpenbeck

Çevirmen: Dilek Zaptçıoğlu

Özgün Adı: Heimsuchung

Sayfa Sayısı: 168

Basım Yılı: 2022 (İlk Basım 2008)

Yayınevi: Can

Brandenburg’da bir göl kıyısında genç bir mimar hayallerinin evini inşa eder. Ne var ki ev bireysel felaketler, siyasal çalkantılar ve ideolojik dönüşümlerle gölgelenen şiddet dolu, karanlık bir tarihe sahne olur: Yahudi komşular birer birer ortadan kaybolurken elden çıkarılır, ardından Kızıl Ordu el koyar, genç bir adam özgür Batı’ya yüzerek buradan kaçar. Jenny Erpenbeck, Gölün Sırrı’nda savaşın trajedisinden toplama kamplarının dehşetine, dikta rejimlerinin yol açtığı sürgünlere uzanan 20. yüzyıl tarihini bir ev kurgusu üzerinden öykülüyor. Tarihin hayaletlerini bıraktığı ve vatan, toprak, aidiyet gibi kurucu kavramların musallat olduğu bir ev bu: Sakinleri için yuva olmaktan çıkan, zorla alınan, terk edilmeye mahkûm bir ev. Bir 20. yüzyıl inşası.

Jenny Erpenbeck: 1967 yılında Doğu Berlin'de doğan Alman yazar ve opera yönetmenidir. 1988'den 1990'a kadar Berlin Humboldt Üniversitesi'nde tiyatro okudu. 1990-1994 arasında ise Hanns Eisler Müzik Konservatuarı'nda Ruth Berghaus, Heiner Müller ve Peter Konwitschny'nin öğrencisi olarak müzik tiyatrosu yönetmenliği eğitimi aldı. Bir süre Graz operasında reji asistanı olarak çalıştı. 1990'lı yıllarda öykü ve oyun dallarında ürünler verdi. 2008'de yayımladığı ilk romanı Gölün Sırrı'yla dikkat çekti. Mainz Bilimler ve Edebiyat Akademisi ve PEN Almanya üyesi olan Jenny Erpenbeck, Berlin'de yaşıyor.

Yorumlar

  1. Önemli olan ne değil nasıl anlattığınızdır derler ya, gerçekten de yazarken en önemlisi bu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle, benim için üslup çok önemli ve değişik bir şey bulduğumda çok mutlu oluyorum. Teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  2. Bu kitabı görmüş, kapağını sevmiştim. Alıp almama konusunda kararsızım, yorumunla ilgimi daha çok çekti. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değişik, karmaşık üslupları seviyorsanız çok uygun bir roman. Keyifli okumalar, sevgiler:)

      Sil
  3. Umarım seversiniz:) Ben teşekkür ederim, sevgiler.

    YanıtlaSil
  4. Yazarın kitapları daha öncesinde dikkatimi çekmemişti. Tabii tanıtımda çok önemli. Tanıştırdığınız için çok teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım faydalı olmuştur. Ben teşekkür ederim. Sevgiler:)

      Sil
  5. Selammmm. :)
    Bu kitabı okumayo çok istiyorum ve bir kez daha karşıma sızın yorumunuzla çıkınca, evet artık oku Gülşah dedim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba:) ne güzel siz de okumak istemişsiniz, çok sevindim. Okuduktan sonra konuşuruz artık:) keyifli okumalar, sevgiler.

      Sil
  6. Kısa bir kitapta böyle bir yoğunluk sağlayabilmek etkileyici gerçekten, denemek isterim Gül Hanım, elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım seversiniz Eren Hanım, keyifli okumalar:)

      Sil
  7. hımmm okunmalı bir kitap gibi duruyor pekiii :) son günlerde okumada yine forma girdin seeen ne güzeel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, üstelik yaz ayları olmasına karşın:) sevgiler

      Sil
  8. Merhaba, Momentos radyo programında sizden bahsetmiş... :) Bloğunuzu daha önceden takibe almıştım ve BLoG LisTeM sayfama eklemiştim...

    Bu arada bloğuma çaya beklerim çay bedaveeee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Blogunuza bakmıştım, yeniden ziyaret edeceğim teşekkürler.

      Sil
    2. Teşekkür ederim. Peki çay ikram etmiş miydim? :)

      Sil
  9. Güzel bir kitapmış konusu itibarıyla. Üslûbunu da beğendiğinizi söylüyorsunuz. Ben de değişik üslûpları seviyorum romanda. Siz klasikleri bitirmiş olmalısınız. Ben hâlâ onlarla haşır neşir oluyorum. Yeni kitap alacağım zaman blogunuz bana güzel rehberlik edecek. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klasiklerden epeyce okudum ama bitirmek ne mümkün:) Blogum işe yarıyorsa mutlu olurum. Teşekkürler:)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH