JEAN ECHENOZ - Göl

Fransızların usta yazarı, benimde daha öncesinde Şimşekler ve Ravel adlı eserlerini okuduğum ve çok sevdiğim Jean Echenoz'dan 'Göl' romanıyla buradayım... aslında yazarın 'Cherokee' adlı eserini okumak istemiştim ama kitapları aldığım sitede yoktu, onun yerine 'Göl'ü aldım... vee şuan ne diyeceğimi hiç bilemiyorum...

Yazar arka kapakta gördüğünüz üzere bir casusluk faaliyetinin parodisini yazmış, grotesk karakterlerle, sineklere mikrofon takmak gibi şaka gibi teknolojilerden, "i" harfinin üzerine mikro noktalar halinde saklanan mesajlar içeren kartpostallar aracılığıyla alınan talimatlardan, neredeyse tüm Paris'i dolaşarak buluşulacak noktaya ulaşılması gibi çılgın detaylardan oluşuyor... yazarın üslubu değişik/güzel, böyle bir parodiyi yazmak da zordur herhalde, o anlamda yazarın hakkını teslim ediyorum... ve fakat kitabı sevdim dersem doğru olmayacak, 'Cherokee'yi bekleseymişim keşke diye düşünmedim değil... sonuçta bana uymadı ama değişik bir kitap isterseniz deneyin derim...

Yazar: Jean Echenoz

Çevirmen: Mehmet Emin Özcan

Özgün Adı: Lac

Sayfa Sayısı: 140

Basım Yılı: 2022

Yayınevi: Ketebe

Jean Echenoz, Fransızların « Yaşayan Flaubert » dediği dünyaca ünlü bir yazar. Pek çok itibarlı ödülü var. Göl romanında polisiye bir macera üzerinden, kendine has üslubuyla sahici mi alaycı mı belirsiz, çok katmanlı bir hikâye anlatıyor. Hikâyede ince bir mizah da seziliyor. Grand Prix ödüllü roman aynı zamanda polisiye türünün bir parodisi olarak da okunabilir.

Esrarengiz bir dünyanın sırrını çözmeye çalışan Franck Chopin, hem böcekbilimci hem casus. Banliyölerinin çıkmaz sokaklarından ünlü meydanlarına Paris. “İhanet” teması çerçevesine yerleştirilmiş aşk ve serüven. Eşsiz geometrisiyle katman katman açılan, birbirine doğru tutulmuş aynaların görüntüsü gibi sürekli çoğalan sıradışı bir anlatı. Sahici mi alaylı mı belirsiz, kimi zaman anlamlı kimi zaman yersiz, ama illaki ironik bir macera. Hem polisiye hem polisiye parodisi, hatta belki de polisiyenin “yapısökümü”. Karşınızda Jean Echenoz’nun Grand Prix ödüllü romanı Göl.

Jean Echenoz



1999 Goncourt Ödülü (Ben Gidiyorum)
1989 Avrupa Edebiyat Ödülü (Lac)
1983 Médicis Ödülü (Cherokee)

Fransız yazar Jean Echenoz, 1947’de doğdu. Sosyoloji eğitimi gördü. Echenoz’un duru bir dil ve üslup haline getirdiği süssüz anlatımı, Fransız edebiyat çevreleri tarafından büyük ilgi ve takdir topladı. Fransa’da "Fransız edebiyatının son yıllarda yetiştirdiği en büyük ustalardan" sayılan Echenoz, 1983 yılında yazdığı "Cherokee" adlı romanıyla Médicis Ödülü’nü aldı. 1989’da yayımlanan "Lac" adlı eseriyle de Avrupa Edebiyat Ödülü’ne değer görüldü. Yazarın Doğan Kitapçılık tarafından yayımlanan Türkçe’deki ilk romanı "Ben Gidiyorum", 1999 yılında Fransa’nın en saygın edebiyat ödülü olan Goncourt’u kazandı.

Yorumlar

  1. Konusu ilginçmiş gerçekten. Polisiye severim ama parodi şeklinde hiç okumamıştım. Sever miyim bilemedim o yüzden. Teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Polisiyeden çok casusluk faaliyeti aslında, soğuk savaş dönemi casusluğu tiye alıyor diye aklımdan geçti. Ben teşekkür ederim.

      Sil
  2. Koşmak da Avrupa'daki bir dönemi Çek atlet Emil Zapotek özelinde anlattığı kısa ve hoş bir okumadır diye düşünüyorum; eğer okumadıysanız bir kitapçıda göz atmanızı öneririm, beğenirseniz kitaplığınıza katarsınız:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır okumadım bakacağım, zaten yazarın biyografi olan eserleri bana daha çok hitap etti, gerçi diğerlerinden de okumayı düşünüyorum. Öneri için teşekkür ediyorum, keyifli okumalar:)

      Sil
  3. İlk ikisi biyografiydi ama onlarda çok değişik yazılmış roman gibiler. Kesinlikle yazarı deneyin çok başarılı. Bu kitabı da umarım seversiniz, yorumunuzu bekleyeceğim, sevgiler

    YanıtlaSil
  4. hımm ravel en sevdiklerimden olduğu için yani okurum bu yazarın artık kitaplarını :) hıms önce çeroke ye bakayım barik :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende devam edeceğim. Cherokee'yi ilk başta düşündüm diye aklım onda kaldı yoksa o nasıl bilmiyorum. Neyse okuyup göreceğiz, sevgiler:)

      Sil
  5. Bu kitabı bir yerde daha görmüştüm, şimdi sizde görünce canlandı gözümde. Kısmet şimdilik elimdekileri okumakla yetineceğim gibi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitap olmayabilir ama yazarı bir ara deneyin derim, gerçekten çok iyi. Teşekkürler, sevgiler:)

      Sil
  6. sahafta görüyorum aslında ama kapağından dolayı mı bilemedim almadım... ödülleri olduğunu bilmiyordum çarşıya indiğimde bakayım bir içine

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Almadan önce incelemekte fayda var, keyifli okumalar:)

      Sil
  7. akıcı bir kitaba benziyor yazar da başarılıymış..
    bakayım Gül Hanım, teşekkür ediyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet akıcıydı, umarım seversiniz:) yorumunuzu bekleyeceğim Bahar Hanım sevgiler.

      Sil
  8. Çok ilginç, ben de çok merak ettim Gül Hanım, acaba yazarın genel tarzı mı böyle yoksa sadece bu kitabın tarzı mı bu? Elinize sağlık, keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önceden okuduğum kitaplar biyografiydi, gerçi onlarda klasik biyografi gibi değillerdi, değişik üslubu, romana benzer yanları vardı. Dolayısıyla bu kitapla öncekileri karşılaştıramıyorum, hep parodi mi yazıyor bilemiyorum. Cherokee'yi okursam netleşmiş olacak. Çok teşekkür ederim Eren Hanım, sevgiler

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH