ROY JACOBSEN - Rigel'in Gözleri


Bu roman, Görülmeyenler ve Beyaz Deniz olarak devam eden üçlemenin son kitabı... Jacobsen'in tüm kitaplarını sevmiştim ama bu serinin ve Ingrid'in yeri çok ayrı o yüzden yayımlanır yayımlanmaz okumak istedim...

Yıl 1946, savaş bitmiş ama etkisi henüz geçmemiş durumda, Ingrid'in adada Almanlardan sakladığı ve sonrasında kaçmasına yardım ettiği Rus askerinden bir çocuğu olmuş, adada hayatları az biraz yoluna girmiş durumda ama Ingrid Alexander'a ne olduğunu, yaşayıp yaşamadığını, ülkesine dönüp dönmediğini çok merak ediyor... ve bir gün, bir yaşına bile gelmemiş çocuğunu bir şal ile göğsüne bağlıyor, eline küçük bir çanta alıp Alexander'ı bulmak üzere yola koyuluyor... Alexander'ın kaçmasına yardım eden bir insandan diğerine ulaşarak onun yolunu izlemeye ve hakkında bir şeyler öğrenmeye çalışıyor, bu şekilde Norveç'ten İsveç'e oradan yeniden Norveç'e epey bir yol kat ediyor, bir sürü insanla konuşuyor ama herkesin bir şeyleri gizlediğini düşünüyor, ilmek ilmek neler olmuş olabileceğini çözmeye çalışıyor ve bu yol hikayesi devam ediyor... ayrıca yazar, hikayesi içinde savaşın Norveç'e etkisini de göz önüne seriyor ''Hübner anlayabildiği kadarıyla Norveç'in işgalinin özel bir yanı olduğunu, pek çok yerde neredeyse işbirliği karakteri gösterdiğini, bunun pek çok insanı kirlettiğini söyledi. Şimdi yıkanıyorlar, ülke kendi ellerini temizliyor. Evet, gerçekten pek çok şey başarmış olanların çoğu bile daha fazlasını yapabileceklerini biliyorlar ve onlara bunun anımsatılmasından kaçınmak istiyorlar. (syf:67-68)''...

Açıkçası yol hikayeleri bana pek uymaz ama hem yazarı hem de bu hikayeyi çok sevdiğim için bu romanı da keyifle okudum... Norveçlilerin savaş zamanında yapıp/yapmadıklarını açık yüreklilikle anlatıyordu... yine Ingrid'in dayanıklılığına hayran oldum, manzaralar iyi betimlenmişti çok sevdim, kaçırmayın okuyun derim...  

Yazar: Roy Jacobsen

Çevirmen: Deniz Canefe

Özgün Adı: Rigels Øyne

Sayfa Sayısı: 176

Basım Yılı: 2022

Yayınevi: YKY

Norveç’in yaşayan en önemli yazarlarından Roy Jacobsen 2. Dünya Savaşı’nın Norveç toplumu üstüne etkilerini edebiyata aktaran ender yazarlardan.

“Barrøy’de yaz, yıl 1946, kuş tüyleri içeri alınmış, yumurtalar fıçılara koyulmuş, askılardaki balıklar indirilmiş, tartılmış, bağlanmış, patates kilerde, bahçelerde kuzular hoplayıp zıplıyor, buzağılar annelerinden ayrılmış. Tezek kesilecek, eski ev boyanacak ki yenisinin yanında utanmasına gerek kalmasın. Ağılın arkasındaki tepede duran Ingrid Barrøy koyda bir kırlangıç bulutunun altında yaklaşan tekneye, önceki sahibi iflas ettiğinde devraldıkları balina gemisi Salthammer’e bakıyor. Barrøy’lüler balina avcısı olmuşlar.”

Rigel’in Gözleri Norveçli yazar Roy Jacobsen’in Görünmeyenler’le (YKY, 2016) başlayıp Beyaz Deniz (YKY, 2019) ile devam eden üçlemesinin son kitabı.

Ingrid’in, ailesinin adını aldığı Barrøy Adası’ndan ayrılarak kızının babasını –İngiltere’nin bombaladığı Alman savaş esiri gemisi Rigel’den kurtulan Rus tutsak Alexander’ı– bulmak için çıktığı yolculuğun epik anlatısı.

Norveç’e özgü doğanın adeta bir kamera titizliğiyle kaydedildiği sinematografik bir roman olan Rigel’in Gözleri, masumiyet ve umuda dair etkileyici bir kitap.

“Jacobsen’in kaleminin değdiği neredeyse her şey ışık saçıyor.” Times Literary Supplement

ROY JACOBSEN 26 Aralık 1954’te Oslo’da doğdu. Norveçli romancı ve öykücü.

Çocukluğu Oslo’nun yakınlarında Groruddalen Vadisi’nde bir banliyö kasabasında geçti. Değişik işlerde çalıştı ve 1982’de ilk kitabı yayımlandıktan sonra da çalışmayı sürdürdü. Ancak 1990’da bütün zamanını yazarlığa ayırmaya başladı. 1991’de yayımlanan Seierherrene romanında, hem annesinin geldiği topraklar hem de kendisinin Groruddalen’deki çocukluğu önemli temalar olarak ele alınır. Bu romanda Norveç kültüründe “büyük sınıf yolculuğu” denilen ve yirminci yüzyılda birkaç nesil içinde Norveç toplumunun büyük bir bölümünün üst toplumsal katmanlara geçmesi biçiminde yaşanan olgu, belki de diğer tüm Norveç edebiyat eserlerinden daha doğrudan bir şekilde ele alınmıştır.

Romanda, bir aile ve iki neslin görüş açısından, son seksen yılda sıradan insanların yaşam koşullarının nasıl değiştiği, bir çiftçi ve işçi toplumunun nasıl büyük bir hızla endüstri sonrası, eğitimli, teknik bir topluma, fırsatlarla dolu bir refah toplumuna dönüştüğü ve bu sırada yurttaşlara nasıl yeni yaratılmış bir benlik duygusu sunulduğu anlatılır.

Kendini bu şekilde kanıtlayan Jacobsen, İşçi Partili eski başbakan Trygve Bratteli’nin biyografisini yazmak üzere seçildi. Jacobsen aynı zamanda “Norvegian Academy for Language and Literature” üyesidir.

Yorumlar

  1. bu yazarı sende görmüştüm okuycam ben de bütün kitaplarını :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En sevdiğim Norveçli yazar diyebilirim. Keyifli okumalar:)

      Sil
  2. hiç duymadığım kitaplar. Kapakları çok hoşuma gitti. Daha önce hiç Norveçli bir yazarın yazdığı kitabı okumadığımı fark ettim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Norveçliler çok iyidir Japon yazarlardan sonra en sevdiği yazar grubudur. Bir tane deneyin, size uyarsa devam edersiniz. Teşekkürler, sevgiler

      Sil
  3. İlginç bunu not etmem lazım bakacağım, sizden hep değişik yazarlar öğreniyorum, çok güzel. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşe yarıyorsa ne mutlu bana:) keyifli okumalar, sevgiler

      Sil
  4. Kapakları sevdim, konu da ilgi çekici. Bazen farklı kitaplar okumak iyi oluyor. Not alayım teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kapaklar çok iyi, tasarımcıyı kutluyorum. Yeni ülke yazarları keşfetmek kesinlikle iyi. Umarım seversiniz:)

      Sil
  5. İlgi çekici bir konusu var aslında pek okuduğum tarz değil ama merak ettim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Jacobsen'in güzel bir anlatımı var bir kitabını deneyin derim. Teşekkürler

      Sil
  6. İlk defa görüyorum, merak ettim. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  7. Görülmeyenler 'i çok sevmiştim ama devamını okumadım, bu da güzeldir eminim, kapakları da çok güzel, elinize sağlık Gül Hanım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görülmeyenler en güzeliydi ama diğerleri de çok iyi, devam edin bence:) Kapaklar mükemmel, tam Norveç. Teşekkürler Eren Hanım, sevgiler.

      Sil
  8. 3 lemeyi merak ettim,yorumunuza sağlık ilkinden almaya başlayım buni:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım seversiniz,. Keyifli okumalar, teşekkürler

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH